שאלה:
האם בכור שהתגייר צריך לצום ערב פסח? האם חיוב צום בערב פסח תלוי על אם היה במצרים היה נהרג, ולכן חייב לצום או האם שייך לקדושת בכור שהגר לא נולד איתה?
תשובה:
שלום רב
בשו"ת שבט הלוי ח"ח סי' קיז מסתפק בכך, ומורה שישמע סיום מסכת ולא יכנס לספק זה, ודבריו צ"ע, שהרי גר שנתגייר אין בו קדושת בכורה וכקטן שנולד דמי, ובטור סי' תע כתב שרק בכור מהאב מתענה אך לא גדול הבית אף שגם הם היו באותה גזירה, משום שלא החמירו בזה כל כך, וראה משנה ברורה שם ס"ק ד, שאף שגם נשים בכורות היו בגזירה לא החמירו שמתענות, אם כן צ"ע מה הסברא לחייב בכך גר שמופקע לגמרי מהענין?
יום נעים.
לענ"ד הסברא היא שהרי בכור מצרים ובכור השפחה נפגעו גם הם, ואם היה שם היה נפגע…
אם היה מתגייר קודם לא היה נפגע..
איני מבין את שאלתכם על שבט הלוי. כנראה, יש לכם שתי בעיות בסברתו, הא' שגר שהתגייר כקטן שנולד דמי ולכן לא נחשב בכור יותר. וב' שקדושת בכור הוא הגורם שצריך לצום בערב פסח.
בנוגע לבעיה הראשונה איני מבין למה אחרי שגר התגייר–אע"פ שנחשב כקטן שנולד– לא "קטן שנולד" כבכור. ולסברה השניה, למה פשוט שחיוב צום תלוי על קדושת בכור– אולי תלוי על כל בכור בן מאב, ולא משנה מצב נולדתו?
א. בכור הוא זה הנולד ראשון להוריו, מי שנולד בגיל שלושים אינו בכור של אף אחד. איך אדם שלא מתייחס אחר הוריו יחשב בכור?
ב. הבאנו משנה ברורה שכותב שלמעשה החמירו רק במי שקדוש בקדושת בכורה, ומכאן קושיתנו, תדקדק היטב בדברים למעלה.
יישר כח.
השאר תגובה