לתרומות לחץ כאן

ייחוד ונגיעה במי שעבר ניתוח לשינוי מין

שאלה:

לרבנים שלום! חברי שואל, שלאחרונה היוודע לו שבמקום עבודתו עובד עימו מישהו אשר עשה רחמנא ליצלן, שינוי המין (כלומר שפעם הוא היה בת) אזי הוא שואל האם חלים עליו כל גדרי הצניעות (ייחוד,נגיעה) כאילו הוא עדיין בת או שמא מאחר והוא השתנה (וכן מראהו) -לבן, אזי אין הגבלות אלו?

תשובה:

שלום רב,

למרות שאין כל ספק שהיא נחשבת לנקבה למרות שניתוח שנעשה לה, אין בעיה של ייחוד משום שאיסור ייחוד אינו קיים באופן שאין חשש להירהור עבירה. כשם שאין איסור ייחוד בשני זכרים. אולם לגבי נגיעה, זה יכול להיות בעייתי. משום שיש דעות שנגיעה בעריות אפילו לא לשם חיבה זה איסור מדאורייתא. ראה בבית שמואל סי' כ' סק"א בדעת הרמב"ם, וראה בבית יוסף ובש"ך יו"ד סי' קצה. ובמקרה זה כמובן שאין עריות מצד איסור אשת איש. אולם מן הסתם יש עריות מצד איסור נדה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. 1., אך אם הוא עבר את השינוי בנוסף לשינוי האיברים אזי למה שלא ייחשב לזכר כפשוטו?
    2.מה לגבי דיבור עימו(בבחינת 'אל תרבה שיחה'),לשאול בשלומו ? (אולי יש לחלק בין מי שיודע שהפך מינו ועליו יחולו אולי ההגבלות לבין מי שלא יודע כלל מהעניין ויחשיבו כזכר ככל האדם?)

  2. אי אפשר מבחינה הלכתית לשנות מין, זה הכל חיצוני וקוסמטי וחסר משמעות הלכתית, אלא שאם יש חשש הרהור זה כמובן סיבה בפני עצמה לאיסור.

  3. תודה רבה!!
    ומה לגבי דיבור עימו(בבחינת ‘אל תרבה שיחה’),לשאול בשלומו ? (אולי יש לחלק בין מי שיודע שהפך מינו ועליו יחולו אולי ההגבלות לבין מי שלא יודע כלל מהעניין ויחשיבו כזכר ככל האדם?)

  4. ראה אגרות משה אבה"ע ח"ד סי' סה אות י'. (אמנם יש חולקים וסוברים שגם בזקן יש איסור ייחוד, אבל בעצם זה בגלל שאולי ע"י תרופות וכד' יהיה ראוי לביאה. משא"כ באופן שודאי אינו ראוי לביאה. וראה עוד בשו"ת קרית מלך רב (ה"ר יהודה נבון בנו של המחנה אפרים, ח"ב קונטרס דין אמת סי' כו) שהאריך שבאופן זה אפילו איסור חיבוק ונישוק אין בו.

  5. אין איסור להסתכל על אישה מצד עצם ההסתכלות. אלא האיסור הוא משום שזה מביא לידי הרהור. לכן כאשר אדם סבור שהיא אישה זה יכול להביאו לידי הרהור, בדיוק כפי שחז"ל אסור להסתכל על בגדי צבעונים של אישה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל