שאלה:
שלום הרב!
האם ראשונים יכולים לחדש ברכות שלא נכתבו בדברי חז"ל?
כי שמעתי סיפור שלפני כמה דורות היה סוגייה על אנשים שנהרגו על קידוש ה' והרבנים הורו להם שיברכו 'להרג על קידוש ה' לפני ההריגה וכו'. זה הגיוני?
תשובה:
שלום רב
בשל"ה שער האותיות אות א' כתב, שכיון שלמות על קידוש ה' באופנים המחוייבים היא מצוה, מסתבר שיש לברך לפניה כמו כל מצוה אחרת, ובודאי נכלל הדבר בתקנה הכללית של חז"ל של ברכת המצוות [כמו שופר ולולב וכו'] ולכן קבע לברך בשמחה "ברוך וכו' וציונו לקדש שמו ברבים". זו אינה ברכה חדשה, אלא חשבון הלכתי על פי הנאמר בחז"ל. דבריו הובאו להלכה בפתחי תשובה יורה דעה סי' קנז.
וכי יש בכוח רבנים עפ"י שקלא וטריא לחדש ברכות או חילוקים שלא אמרו חז"ל? הרי אם הם לא כתבו ייתכן שחשבו על זה אך בכל זאת לא תיקנו(כי וודאי שגם היה בתקופתם מוות על קידוש ה')….?
השל"ה יכול ברוחב דעתו להבין מה כלול בתקנות חז"ל, אנחנו הקטנים אכן לא יכולים…
השאר תגובה