לתרומות לחץ כאן

בין אדם לחברו

שאלה:

שלום כבוד הרב,

אני עובד בתור מאבטח בקניון. בעבר עבדתי באבטחה גם בבית חולים, ובשני המקומות נכנסתי לקונפליקטים עם אנשים. היו פעמים שהרמתי קול, צעקתי, החזרתי להם בקללות (לעתים נדירות גם צרחות), מדי פעם זה הגיע לכמעט מכות וכו'.
מעצם העבודה כמאבטח אנחנו תמיד מתעמתים עם אנשים, וזה לא מן הנמנע שכך יהיה, ואומנם כיהודי שומר מצוות חלה עלי החובה להתנהג בכבוד ובהבנה, אבל לצערי מידת הכעס היא מידה רעה מאוד שטרם תיקנתי אותה, ואומנם אני מצליח לשלוט בי יותר מפעם, אבל לא בצורה מושלמת, ויש עוד הרבה מה לתקן.

כבוד הרב, בתור אדם שהולך עם כיפה, אני חי כל הזמן בפחדים מדיני גיהינום שיבואו עלי כשאפטר מהעולם הזה (כי אעפ"י שהיו אנשים שהצלחתי ליישב איתם את היחסים, היו כאלה שלא ראיתי אותם יותר שוב, ואין לי מושג איך למצוא אותם כי אין לי עליהם שום מידע).
הרמב"ם כותב שאדם צריך לעשות תנאי עם עצמו לומר, שגם אם לא יכול לבקש סליחה מאדם שפגע בו, שיתנה עם עצמו לעתיד שאם יפגוש אותו – יבקש ממנו מחילה.

1. ובכן, כבוד הרב, אעפ"י שאני מתחרט ורוצה להחזיר הכול אחורה – אי אפשר, אבל מה לעשות?

אני רוצה לציין שבכל הקונפליקטים שלי עם אנשים בעבודה – אני אישית מוחל וסולח לכל מי שפגע בי בלב שלם ולא שומר כעס כלפי אף אחד (ותמיד אני נוהג כך, למחול גם כשלא ביקשו ממני סליחה), אבל השאלה זה מה היחס של האנשים האלה כלפי?

2. אם מדברים כבר על הנושא – שאלה אותי מישהי: איך אני יכולה למחול למישהו שהתעלל בי בילדות ואנס אותי? וכיצד מתיישב הדבר עם האמרה של קריאת שמע על המיטה 'הנני מוחל וסולח וכו' ' והאם אין זו צביעות לומר את זה ולא למחול כלל? ומה עושים במקרה כזה?

כבוד הרב, איך אפשר בכלל לחיות ככה, שאני משתדל לקיים את רצון ה', ומאמין באמונה שלמה שיצלו אותי בגיהינום על כל לשון הרע שאמרתי לאנשים שהתעמתי איתם?

במידה ותשובתך תהיה שאני טועה, שאין הדברים נוראים כמו שתארתי לעצמי, אשמח אם תוכל להפנות אותי למקורות.

בברכה רבה,
אריאל.

תשובה:

שלום ידידי

חשוב לדעת שאין דבר העומד בפני התשובה! ברגע שאתה מתחרט על המעשים ועושה כל מה שאתה יכול כדי לתקן את דרכיך מכאן ולהבא ולפייס את מי שאתה מכיר מהעבר, זהו, אין כל חשש.חשוב להבין, בורא העולם אינו רוצה בעונש, העונש הוא רק אמצעי לטהר לזכך ולקרב את האדם לבוראו, אדם ששב בתשובה על חטאיו הכל מתכפר לו, ידוע המעשה בגמרא באלעזר בן דורדיא שחטא באופן נוראי בעניני הצניעות, וכשהבין את חומר מעשיו ובכה עד שיצא נשמתו, יצאה בת קול ואמר אשריך שאתה מזומן לחיי העולם הבא – יש קונה עולמו בשעה אחת.

לכן ברגע שחזרת בתשובה על מעשיך אין לדאוג יותר. הפחד והדאגה הם עצת היצר הרע!

לגבי אותו אנס, ברור שלא צריך למחול לאדם רשע כזה על מעשיו וזה לא נכלל באותה אמירה שבקריאת שמע.

יום נעים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה מכבוד הרב,

    אבל אם אותו אדם רשע עשה את מה שעשה שלא מדעת, כלומר היה שיכור או תחת השפעת סמים כלשהם, וכשהתפכח – ניסה לבקש סליחה ומחילה על הדבר (אני משער לעצמי שהוא שפך על כך את נפשו), האין זה מדרך בני ישראל למחול בלב שלם?

    ואומנם הייתי אומר שאחד כזה רצח את הנפש, אם לא את הגוף, ומבחינת אותה בחורה זה כאילו שרצחו אותה מבפנים, אבל בכל זאת – האם לא הכול בסופו של דבר משמים, כולל אותו מקרה?
    ואם בסוף הכול משמים, כיצד יתכן להמשיך ולנטור טינה?

    הרי בסופו של דבר, גם עניינים כאלה הם תוצאה של קודם ונמשך, כלומר שהם נובעים כתוצאה מדברים שקדמו להם ומשתלשלים בדרך כזו או אחרת בגלגולים שונים.

    נניח שבגלגול הקודם היה הפוך – אותו אנס היה אישה והאישה שעכשיו היתה גבר והיא עשתה מעשה אונס, והתהפכו הדברים, ועתה בדור הזה האנס התגלגל באישה ואותה אישה שנאנסה התגלגלה בגבר?

    אני מבין שתשובה כזו לא מנחמת אף אחד, אבל זה בערך מה שקורה וקרה לבני אדם מדור לדור, אנחנו עוברים ייסורים ומתגלגלים כדי להתקן ולהתעלות. לקב"ה לא אכפת לפגוע בגוף הגשמי, כולל הנפש, ובלבד שזה יועיל לתיקון הנשמה בסופו של דבר, אחרת אין לי הסבר למאורעות המזעזעים בעולם.

    ראיתי פעם עדות של אישה שהיתה חילונית גמורה, עשתה תשובה, חיה כמה זמן עם אותה מחלה, כמובן שזה פגע בכל גופה וגם נפשה, אבל היא המשיכה להעיד על קיום ה' בעולם וטובו, לבסוף נפטרה, ואכן תהליך שכזה הועיל לתיקון נשמתה.

    מה חושב על כך כבוד הרב?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל