לתרומות לחץ כאן

מסופק עם עשה הבדלה

שאלה:

לכבוד הרבנים הנכבדים,
אדם שמסופק אם הבדיל באופן כלשהו (בתפילה, על הכוס או באמירת "ברוך המבדיל ") – מה יעשה?
האם עליו לחשוש שקדושת השבת נמשכת עליו ואסור במלאכה או לא?

תשובה:

שלום רב

מספק אינו יכול להבדיל שוב על הכוס, שהרי ספק ברכות להקל, אלא יאמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול בין אור לחושך בין ישראל לעמים ברוך המבדיל בין קודש לחול" [בלי שם ומלכות], ואינו צריך כוס. כמובן זה רק עד יום שלישי, אחר כך בלאו הכי אין ענין של הבדלה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום,
    אם אדם שמע הבדלה מאדם אחר, אך הוא ראה שמי שהבדיל שתה רק קצת מהכוס והוא בספק אם מי שהבדיל שתה את המינימום הנדרש לצאת ידי חובה, האם הוא צריך להבדיל לעצמו שוב?

  2. מחלוקת גדולה בענין זה שלא שתה מלוא לוגמיו אם חוזר ומבדיל ולכן מספק אינו חוזר כיון שכבר הבדיל בדברים והוא רק ספק דרבנן, ראה רבבות אפרים ח"א סי' רעא. אגב ניתן לצאת מידי ספק אם השומע יקח את הכןס וישתה ממנה מלוא לוגמיו, אין חיוב שדוקא המבדיל ישתה.

  3. אז גם אם המבדיל שותה רק קצת וזה לא מלוא לוגמיו אז בדיעבד מי ששמע יוצא?
    אני פשוט גר בבית עם מישהו שבדרך כלל שותה רק מעט ולא מלא לוגמיו והוא לא מוכן לשתות יותר (הערתי לו מספר פעמים על זה) ואני לא יכול לשתות בעצמי כיוון שזה אדם שלא מבין באיך לשמור על אוכל ואני לא רוצה להסתכן בשתיה (למשל הוא שומר בקבוק יין פתוח שבועות בחום בחוץ ולא במקרר ומבחינתו אין בזה בעיה וכדומה).

  4. לא אמרתי שזה לכתחילה רק אמרתי שבדיעבד שכך היה אז מספק לא צריך לחזור… כך שאין ספק שחובה להביא אותו למצב שהוא יבין את הענין או לעשות הבדלה לבד. רק שים לב שכמלוא לוגמיו זה די מעט 45 מ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל