לתרומות לחץ כאן

מותר לאשה לעלות לתורה?

שאלה:

שלום רב
קראתי לאחרונה את דבריו של הרב שפרבר לגבי מנינים משותפים, שמתיר הלכתית קריאה בתורה ע"י נשים.
הוא מביא את הגמרא במגילה "הכל עולים למנין שבעה, אפילו קטן, אפילו אישה. אבל אסרו חכמים: אשה לא תקרא בתורה מפני כבוד הציבור".
אני מבין שמכאן נפסקה ההלכה, שאסור לנשים לעלות לתורה-וממילא לקרוא, שבזמנם העולה היה גם קורא.
אולם אם הטעם הוא גזירת חכמים של כבוד הציבור. לכאורה נראה שיש מקום להתיר, כי: כבוד הציבור או הבריות- ציבור יכול לוותר על כבוד הציבור. בנוסף ציבור הנשים במקומות רבים הוא ירא שמים לא פחות מהגברים, ולהפך צריך להתיר מפני כבוד הציבור.
לגבי זה שאי אפשר לבטל מנהג קודם, יש מנהגים שנקבעים על פי הנוהג על ידי הציבור, וזה בוודאי השתנה היום לעומת לפני מאות שנים או יותר, בענינים רבים.
"שינוי" הלכה כמאמר "חדש אסור מהתורה" לא נוהג בפועל לגבי כל דבר, די אם נדבר על הפרוזבול ההסטורי, או הדיעות והנוהגים השונים לגבי שמיטה בימינו- אמנם יש מחלוקות, אבל אף אחד לא קורא לנוהגים כהיתר מכירה רפורמים.
בקיצור- אני לא הולך למנינים "משתפים" "קשובים" או איך שיקראו, אבל לקרוא להם רפורמים? או להגיד שהם לא אורתודוקסים ומשנים את ההלכה ללא דין וללא דיין נראה לא מדוייק.
אשמח אם אפשר יהיה לעשות לי סדר הלכתי עם מקורות. אשמח לתשובה מפורטת ככל האפשר, גם אם יקח זמן.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

בשו”ע או”ח סי’ רפב סעי’ ג’ כתב כי אשה אינה עולה לתורה מפני כבוד הציבור. וברור בפוסקים שם שלא מועיל על כך מחילה (ראה פרי מגדים סי’ קמא ס”ק א’, וכן בברכת אברהם מגילה כג,א), דבר זה לא משתנה לפי הדור… כיון שהוא מגוף תקנת חז"ל.

אולם המדובר הוא שם בעליה לתורה במנין של גברים. בזמנו עדיין לא העלו על דעתם שיבוא דור שהשאלות יהיו האם ניתן לעשות מנין לנשים… אולם אין ספק כי הדבר הזה בודאי אסור. אין דבר כזה שנקרא מנין נשים, שהרי נשים לא מצטרפות למנין וזה סתם אוסף של יחידים שאין בו ענין של קריאת התורה, מלבד קריאת המגילה ששם הנושא הוא “פירסומא ניסא”. ואם כך, הרי אסור לקרוא בתורה שלא במנין. ולכן ברכות העולות לתורה במנין כזה הן ברכות לבטלה, כלומר, חשש איסור דאורייתא, (ראה ברמב”ם פרק י”ב מהלכות שבועות הלכה ט’). ואסור לענות עליהם אמן.(או”ח רטו סעי’ ב’). וזאת מלבד האיסור בקריאה בתורה עצמו שהוא נקרא ללא “ציבור”.

אך הדבר החשוב ביותר שצריך להבין כאן! הסיבה להתקפה החריפה על ענין זה אינה משום החשבונות ההלכתיים שדיברנו, יש עבירות יותר חמורות לצערינו, אלא מה שעומד מאחורי הענין! יש כאן עיוות חשיבתי שיש בו שמץ של כפירה בלי ספק! לפיו השויון בין אשה לגבר מבטל את החילוקים שראו חז"ל והתורה עצמה לעשות בין גברים לנשים, והוא בעצם סתירה מוחלטת לכל ההתבטלות שצריך כל יהודי לחוש למול פסיקות ההלכה ורצון התורה. יהודי הוא עבד ה'! היהדות אינה מקום לחוויות תרבותיות וגם לא חוויות רוחניות, למרות שהן קיימות והן עצמן חלק מהעבודה הנדרשת, אבל זו לא המהות, זו רק הדרך, המהות היא עבדות והתבטלות לרצון ה'. ואם נקבע על פי ההלכה שאשה אינה עולה לתורה ולא מניחה תפילין ולא לומדת גמרא, אז כך צריך להיות. כל אחד ממלא את תפקידו, אין בכך התנשאות חלילה אלא להיפך התבטלות מוחלטת של כולם גברים ונשים כאחד לרצון ה'. וזו הנקודה המרכזית.

יום נעים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה על הזריזות העצומה.
    האם ציבור לא יכול למחול על כבודו בשום דבר או דווקא כאן?
    ברי לי שאם המניעים למנינים האלה הם חוויות תרבותיות, זו דת חדשה.
    אבל זה בכלל לא תמיד כך, אני מכיר נשים תורניות ביותר, שלמדו בחייהן תורה וגמרא לפעמים יותר מגברים אחרים, ובוודאי שהן אינן עושות זאת כדי לקנטר.
    כתבת שאסור לנשים להניח תפילין וללמוד גמרא- ברור שיש חולקים על זה, ומתירין. ואני מתכוון לרבנים ברי סמכא, שלא נראה לי שאף אחד קורא להם רפורמים.
    רק להדגיש, אני מסתייג לחלוטין ממנינים אלה, אבל מחפש להבין הלכתית.

  2. דברים שנאסרו משום כבוד הציבור לא מסורים ביד הציבור למחול. לא היתה כוונתי שכוונתן לקנטר, ודאי שלו, אמרתי שהחיפוש אחרי חוויות תורניות ותרבותיות מהסוג הזה נובע מחוסר הבנה ועיוות חשיבתי בכל התפיסה של תפקידנו בעולם הזה, ולכן ההתנגדות הגדולה אינה רק לעצם המעשה אלא לטעות והעיוות שעומדים מאחורי הענין. הדבר הזה אגב קיים בכל העולם המערבי, הויכוח על צירוף נשים בכוחות הלוחמים הוא בדיוק אותה נקודה, אשה היא אשה ולא גבר, מבחינה פיזית ומנטלית, והיופי האמיתי שלה ושל מעשיה הוא בהיותה נוהגת בעדינות וצניעות כאשה, היותה לוחמת קרבית הוא עיוות של כל תפיסת המציאות שלה בכל המובנים, ויש בזה ניוול וסיאוב של כל אישיותה וחבל. אין כל בושה לאשה בהיותה אשה, אדרבה, עליה לטפח את הצדדים הנשיים שלה, הרגשיים וכו' ולהשתמש בהם לקיום תפקידיה וכו', יש הרבה מה להאריך אבל נראה שזה מובן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל