האם מוציאים ספר תורה עבור יחיד שלא קרא פרשת זכור

רבני בית ההוראה
כ' אדר ה'תשע"ז

שאלה:

לספרדים,
1. תבלין בשקית שמעורב בו חמץ. מה הדין אם שמו ממנו לפני פסח בתבשיל שיאכל בפסח? האם החמץ בטל?
2. האם יחיד יכול להוציא ספר תורה מההיכל בשביל לקרוא פרשת זכור?
3.אם נתתי לחבר צ’ק והוא איבד אותו. האם אני לנכות לו את סכום עלות ביטול הצ’ק מהצ’ק החדש שאתן לו?
4. האם אלמנה יורשת את הירושה שבעלה שנפטר עתיד לקבל מהוריו?

תשובה:

שלום רב

  1. לפני פסח החמץ בטל בשישים. ואף שדבר שבא לטעם אינו בטל, בתבלין החמץ אינו בא לטעם אלא התבלין שבו בלבד, ואין חשש. וראה כאן על הנדון אם יבש ביבש חוזר וניעור בפסח.
  2. נחלקו בכך הפוסקים: הרא”ש בברכות פ”ז סי’ כ נראה שנוקט שצריך דוקא בעשרה, וראה תרומת הדשן סי’ קח בדעתו, ובשו”ע סי’ קמו סעי’ ב, אולם במנחת חינוך אות ב מפקפק בדיוק זה שבדעת הרא”ש, וראה משנה ברורה תרפה ס”ק טז ושער הציון שם בשיטות השונות בענין זה. וראה קרן אורה ברכות ג ע”א.
  3. לא מפורטת כאן הסיטואציה, הסבר לשם מה ניתן להצ’ק.
  4. אלמנה אינה יורשת את בעלה ובודאי לא לאחר פטירתו של הירושה שהוא אמור היה לרשת. אלא ירושה זו עוברת ליורשיו – קרי: ילדיו

 

2 תגובות

  • מאת יוני:

    לגבי שאלה מספר 1– ומה לגבי השימוש בשקית שבה הנמצא התבלין בפסח עצמו? האם התבשיל נאסר? או שמא החמץ שבתבלין התבטל כבר לפני הפסח וזה לא משנה ששמתי אותו בתבשיל בפסח?

    לגבי שאלה מס 3- הצ’ק עבור הדרכה לקריאת בר מצווה

  • מאת רבני בית ההוראה:

    אין להשתמש בפסח עצמו, כי ביטול של יבש ביבש חוזר וניעור בפסח, ויש דיון האם קמח נחשב יבש או לח, וגם התבלין לא תמיד גרוס כקמח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים