לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם מוך דחוק הוא חובה או החמרה?

שאלה:

שלום, אנחנו הולכים על פי דיני הטהרה של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, האם המוך ששמים לאחר בדיקת הפסק טהרה הוא חובה או החמרה?? האם אפשר לוותר עליו? השאלה היא קריטית בגלל שיום אחד נוסף של טומאה גורם לכך שנפספס ביוץ, אז אני מאוד לא רוצה להחמיר…תודה

תשובה:

המוך דחוק הוא חובה רק כשזה נעשה ביום הראשון לוסת [כגון שהיתה ראייה על העד באמצע שבעה נקיים ובאותו יום צריך לחזור ולעשות שוב הפסק טהרה] אבל אם לא מדובר ביום הראשון לראיית הדם, להלכה נוקטים שזו חומרא ולא חיוב גמור, ולכן אשה שזה גורם לה לפצע ודאי לא צריכה לעשות זאת. ראה שו”ע סי’ קצו סעי’ ב ובש”ך שם. וראה שם שלדעת הרמ"א אפילו ביום הראשון המוך דחוק אינו מעכב, וכ"כ שם בביאור הגר"א. בחוות דעת החמיר עוד יותר, שתמיד אם היתה ראייה באותו היום, אף שאינו היום הראשון לראייה המוך דחוק מעכב, אבל כאמור השו"ע והרמ"א נוקטים שניהם באופן זה לקולא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שבוע טוב
    כיצד מחשיבים בדיקה בשבעה נקיים שיצאה טמאה האם שוב זה נחשב כיום ראשון לפתיחת מעיינה והמוך דחוק לשו"ע(או לפי החוות דעת) מעכב גם בדיעבד או שדם שנמצא בבדיקה לא נחשב כנפתח מעיינה ובדיעבד אם לא הניחה מוך דחוק עלתה לה הבדיקה?

  2. בדרך כלל זה נקרא ראשון לראייה כמבואר בש"ך בסי' קצו, אמנם אם זה היה ביום הראשון לנקיים הקלו בזה הגרי"ש אלישיב ועוד פוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל