לתרומות לחץ כאן

תיקונים בבית שכור

שאלה:

שלום לכבוד הרב!

א

אני שוכר דירה יחד עם שותפים.

הידית של חדר המקלחת נשברה, וסמוך לכך נשברה גם ידית של אחד מחדרי השינה. הדלתות והידיות הן זהות, מאותו סוג ממש – וגם השבר: הברגים שמחברים את הידית לדלת יצאו ממקומם. בעלי הבית הסכימו לתקן את ידית חדר המקלחת, אך לא את ידית חדר השינה. הבנתי שהידית של המקלחת היתה שבורה מלכתחילה – לפני הכניסה לדירה, והם התחייבו שיתקנו אותה, וכך אכן עשו, אלא שהיא נשברה שוב – והם ראו את עצמם עדיין אחראים עליה.

כשתוקנה ידית המקלחת בפעם הקודמת אמר לנו בעל המלאכה שהידיות חלשות, ולא בטוח שהתיקון שתיקן יחזיק מעמד.

בעלת הדירה שלחה בעל מלאכה שלה לתקן את ידית המקלחת. כשהגיע, סיכמתי אתו שיתקן גם את הידית השנייה ואחר כך אתחשבן עם בעלי הדירה מי ישלם עליה.

א) מי צריך לשלם על התיקון? ב) אם עלינו לשלם, האם עלינו לשלם חצי מהתשלום לבל המלאכה או רק את מחיר תיקון הידית? הוא אמר שבעלי הדירה צריכים לשלם לו 150 ש"ח, 100 על עצם ההגעה ו – 50 על הידית, ועל תיקון הידית הנוספת הוא לוקח 50 ש"ח. האם עלינו להשתתף במחצית התשלום כולו – 100 ש"ח, או רק בתיקון הידית – 50 ש"ח? אציין שיתכן שאם הייתי יודע שאצטרך לשלם 100 ש"ח יתכן שהייתי לוקח בעל מלאכה אחר

ב

המפתח של אחד השותפים לדירה נשבר. המפתח הוא מן הסוג שע"מ לשכפל אותו דרוש כרטיס מיוחד. מכיוון שלא היה לו פנאי לכך ולי היה, לקחתי את הכרטיס מבעלת הדירה (הבעלים הם בעל ואשה ושניהם חתומים על החוזה) ושיכפלתי עבורו, אולם משהגעתי לדירה הסתבר לי כי המפתח אינו מתאים. מתברר שבעלת הבית הביאה לנו כרטיס אחר. לאחר מכן לקחנו ממנה את הכרטיס הנכון ושכפלנו את המפתח. עלות שכפול כזה היא 75 ש"ח – מי אמור לשאת בנזק של השכפול המיותר? לאחר ששכפלנו הבאנו לבעלת הדירה את המפתח ששוכפל בטעות משום שלנו אין בו שימוש. אינני יודע אם לה יש בו שימוש.

יישר כח!

תשובה:

שלום רב,

  • מן הסתם בדירת שותפים אם לא מפורש בחוזה שהבעה"ב מתחייב בתיקונים אין חובה על בעל הבית לתקן תיקונים מסוג זה

ובקשר לחלוקה כיוון שלא הביאה בעלת הבית את בעל המלאכה לצורך שניכם ולא חשבה בכלל להביא אותו על התיקון שעליכם לתקן ודאי שאתם פטורים כמבואר בנתיבות סי' רס"ד ס"ק ו'.

  • אם היה עדין אפשרות לזהות לפני השכפול שזה לא המפתח קשה לחייב וכיוון שלא הייתה כוונה להזיק פטורים אף בידי שמים(מנחת פתים שפו ג) אמנם אם היא נהנית מהמפתח הנוסף היא חייבת לשלם ואם לא היתה אפשרות לזהות לפני השכפול חייבת בכל מקרה . (כמו מראה דינר לשולחני שגם לדעת הש"ך בפשיעה כזאת מחייבים בגרמי ראה משיב דבר טז).

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל