לתרומות לחץ כאן

מעמדם של עניי ארץ ישראל מול עניי חו"ל

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: לגבי צדקה, עשיר שמסדר כמות לעניים לפורים וכו' לצורכם, וכשהגיע הזמן של חגים כגון עתה בפורים נוסע לעיר אחרת כי לא יכול לסבול הטורח של הגובים צדקה אצלו כמה מאות שידחקו אצל דלתו, וכיון שכבר סידר מה לתת אצל רבנים שבוטח בם,ילך למקום שלא מכירים לו כדי שיהיה לו פורים ביותר שקט, ורוצה לדעת אם מה שעושה נכון או לא?

עוד בנושא צדקה יש סדר של צדקה בש"ס וש"ע, ורוב הזמן עניי א"י טוענים שעניי א"י כעניי עיר ומשום זה צריכים לתת להם אפילו יותר משום שהם כעני העיר ובתוספת שהם מקיימים ישוב הארץ, אבל מצד השני אם כך מה יהיה לעני שכאן לא כלום?! אז אשמח לשמוע מה החוות דעת שליכם על נושא זה.

גם עוד בזה מה יש לעשות כשאומרים על וועד צדקה ורבנים חשובים שאינם עוזרים או לא איכפת כ"כ ושמוסדות רק אכפת להם כדי לקבל להם כדי להתחתן נכדים שליהם וכל מינה שקר שם רע ולשון הרע כזה? כך שומעים לפעמים אנשים שלומדים רציני הבאים כאן לומר וקשה מאד לי הדבר, אניח שאו לא הסבירו כוונתם נכון (וזה לכף זכות ובדוחק)או שמה לעשות מצב כ"כ קשה שאדם מדבר דברים שלא ראוי לומר כלל…

סלח לי על כמות השאלות בבת אחת אלא שרציתי להבין יותר מה האופן לטפל בזה נכון, גם כדי שיהיה להם הכל לכבוד וכדי לעזור בפרט להסיר מלב אנשים שהלב נשבר משום הדוחק מאמרים קשים על טובי ישראל, שה' יעזור ושישלח המשיח ויקץ גוליותינו וכל הקושי כספי.

תודה ברכה והצלחה,
חבר שרוצה לעזור

תשובה:

שלום רב,

1. ודאי שהוא נוהג כשורה. מאחר שהוא הקציב לעצמו סכום אותו הוא מחלק בפורים, מדוע הוא צריך שיצבאו על ביתו כל כך הרבה אנשים, ממילא הכסף הזה יחולק לעניים. כמובן שתמיד מצווה בו יותר מבשלוחו. אבל ראשית בדרך כלל כל אלו שמגיעים בפורים גם הם אינם אלא שליחים והם לא העניים בעצמם. ובנוסף, יש לו סיבה טובה שהוא מעדיף לקיים הפעם את המצווה ע"י שליח. כולנו יודעים כיצד זה נראה…

2. להלכה עניי עירך קודמים לעניי עיר אחרת כולל גם לעניי ארץ ישראל. כן כתבו הב"ח והש"ך יו"ד סי' רנא סק"ו. וכן פסק בשו"ת חתם סופר ח"ו סי' כז. ולא כפי שכתב בספר פאת השולחן פ"ב סעי' כד. ועי' עוד בשבט הלוי ח"ה סי' קלה אות ב' שגם הכריע לא כדעת הפאת השולחן. ובכל אופן, לגבי עניים של עיר אחרת, אכן יש הלכה שיש להעדיף את עניי ארץ ישראל.

3. שמועות כאלה ואחרות תמיד היה ותמיד יהיה. וגם אם יש איזה אמת בשמועות הללו, ברור שזה רק יחידים. השאר ודאי הם כשרים ויראים. ואין צריך לחשוש שמא כספו הולך למקומות שאינם כשרים. אלא יתפלל כל אדם שיזכה לתת את צדקותיו לעניים ראויים.

פורים שמח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל