לתרומות לחץ כאן

למי נותנים מתנות לאביונים?

שאלה:

האם אפשר לתת מחצית השקל לאברך שאין לו כסף והאם זה לכתחילה

תשובה:

שלום וברכה

התואר ‘אביון’ ניתן למי שמצבו הכלכלי פחות מעמיתו ה’עני’ (כמבואר ברש”י, שמות כג, ו). לכן, יש לדקדק לתת את כספי המתנות לעניים מרודים, וכלשון מקור חיים (סימן תרצד, ס”ג): “ידקדק לשלוח לעניים מרודים ומופלגים הנקראים אביונים“.

אולם, מקיים אדם את חובתו בנתינה למי שמוגדר כעני (ערוך השולחן סימן תרצד, ס”ג). ומיהו עני? עני הינו מי שאין לו כדי פרנסתו (תשובות הרשב”א סי’ תתעב). ובספר נטעי גבריאל (פורים, פרק סז, הערה ב) והביא שם בשם החזו”א ו’חכמי ארץ ישראל’ שכל שאינו מסודר בפרנסתו כדי חייו (לו ולבני ביתו) הוא בכלל אביון, ויש לתת לו מתנות לאביונים[2].

ב’ערוך השולחן’ (סימן תרצד, סעיף ד) הוסיף שאין מקיימים מתנות לאביונים בנתינה מסורתית לרב, שמש, וכד’, והחמיר עוד שאפילו אם הם אביונים אין בכך קיום מצווה, כיון שנותנים בתור חובה ומנהג ולא בתור מתנות לאביונים. יש לציין שכיום, במקום שאין מנהג לתת מתנות מסורתיות לרבנים ומלמדים, ניתן לקיים את המצווה גם במתנות אלו, כמובן בתנאי שמדובר על עניים.

בעל ואשה, הורים וילדים הסמוכים על שולחנם – כמה אביונים הם? האם ייחשבו לאביונים כמספר נפשותיהם, או שמא אינם אלא אביון אחד? ב’ערוך השולחן’ (סימן תרצד, ס”ב) מובא שכולם נחשבים לאביון אחד, וכן מבואר בשו”ת התעוררות תשובה (ח”ג, סימן מז). אבל יש שחולקים בדבר, וסוברים שיש להחשיבם לשני (או כמה) אביונים (ראה שו”ת בנין עולם, או”ח סימן לו, הו”ד בכף החיים סימן תרצד, ס”ק י), וכן כתב המהרש”א (מגילה ז, א, בחידושי אגדות), ובדרשות חתם סופר (ח”א, עמ’ קמ).

מתנות לאביונים והלכות צדקה

בנוסף על ההלכות הפרטיות של מתנות לאביונים, נוהגות שאר הלכות צדקה, כך שיש לתת קדימה לאביונים תלמידי חכמים, לעניי העיר, לעניי ארץ ישראל, וכך הלאה, כפי שבארנו במקום אחר בעניין דיני קדימה של מצוות צדקה.

עם זאת, יש הבדל חשוב בין מתנות לאביונים לבין צדקה כללית בנוגע לבדיקת העני. בניגוד לחלוקת צדקה רגילה, על מעות פורים נאמר “כל הפושט יד, נותנים לו”. כלומר, אין אנו בודקים אם ראוי הוא אם לאו, אלא נותנים לכל הפושט יד.

ב’יערות דבש’ (ח”ב, דרוש ט) כתב שיש מעלה מיוחדת בנתינת מתנות לאביונים לאביוני תלמידי חכמים: “נא ונא ראו כי בעו”ה ארכה הגלות וישראל נדחו, התעוררו לתורה ולחדול הרע, וכי נשמח בפורים תהיה שמחתם שמחה של מצוה לחזק ידי דלים וברכיים כושלות, ובפרט תלמידי חכמים, כי עיקר התורה וליהודים היתה אורה זו תורה, מה יועיל אם נספר בשבח משה ומרדכי ואסתר זכאים, ולא נלמד ממעשיהם”.

אין לתת את עיקר שיעור מתנות לאביונים מכספי מעשר, כיון שחובה היא. אולם, מה שמוסיפים על עיקר המצווה (כלומר, מה שנותן מעבר לשני עניים כשיעור המבואר למטה) ניתן לתת מכספי מעשר (מגן אברהם, סימן תרצד, ס”ק א).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל