לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על קליק כריות

שאלה:

שלום וברכה. חטיף קליק 'כריות', שיש בו 53% שוקולד חלב, ו45% דגנים פריכים במילוי נוגט כך ש20% אחוז מתוך כלל התערובת זה רכיבי דגנים המורכבים מקמח חיטה, קמח תירס וסובין חיטה. אם אני אוכל את כל הקליק, שהוא 75 גרם, מה אברך ברכה אחרונה? לגבי ברכה ראשונה כתוב על החטיף שברכתו מזונות, שאלתי לגבי ב"א.
(ראיתי באחד הספרים שכדי לברך ב"א מזונות צריך שיתקיים אחד משני תנאים: לאכול כזית דגן בכדא"פ או לאכול כזית מכלל התערובת כאשר הדגן מהווה רוב, ואך אחד מהתנאים לא התקיים, אולם ראיתי שכל זה בפשטידה וכיו"ב, אבל בעוגה צריך שרק שמינית מהתערובת תהיה דגן, ואם כל הנ"ל נכון, אזי השאלה היא האם לחטיף קליק כריות יש דין של עוגה). תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

כדי לברך ברכת על המחייה צריך לאכול כזית דגן בכדי אכילת פרס, אלא שהמשנה ברורה בסי' רח סעי' ט מחדש חידוש גדול, שכאשר מדובר בתערובת אחת שלא ניכר ההבדל בין הקמח לסוכר והביצים וכו', ניתן להמליץ זכות על מנהגם של ישראל לברך על המחייה גם כשאין כזית בתוך כדי אכילת פרס, וזאת מתוך הנחה שכל התערובת באה לשמש את הדגן ובטלה אליו, ומה שאמרו שצריך כזית בכדי אכילת פרס, הוא ביחס למילוי או תערובת ניכרת שבזה הקמח נמדד בפני עצמו. לכן, אם יש בדגנים לבד כזית בכדי אכילת פרס קיים המנהג הזה שהמשנה ברורה טרח בזכותו לברך על המחיה, אף שנראה שהמשנה ברורה מפקפק בגוף הענין ועדיף ם באופן זה להשתדל שיהיה כזית מהדגן לבד בכדי אכילת פרס.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש חטיף קליק זהה לחלוטין גם במרכיבים וגם באחוזים שהוזכרו לעיל אלא שבשרות מאחור רשום בר' שהכל ליד ההגשחה של בד"ץ העדה החרדית.
    מה הדין האם מברך עליו שהכל? האם בכל זאת צריך לברך אולי מזונות אולי? ומה בנוגע לברכה אחרונה אם בירכתי שהכל?
    תודה.

  2. הקליק שכתוב עליו לברך שהכל, עשוי בצורה של סחרור הדגן וניפוחו, כך שבעצם יש רק 10% דגן והוא חסר חשיבות לכן הברכה שהכל ובורא נפשות כי בעצם כמעט הכל שוקולד, השאר דגן ואויר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל