מוליד ריח במאכל / שתיית כוס בבת אחת

רבני בית ההוראה
ב' אדר ה'תשע"ז

שאלה:

שלום לרבנים רציתי לשאול מה הסברא להגיד שאין מוליד ריח במאכלים ושתיה 2 האם מה שכתוב בסימן קע שלא ישתה כוס בבת אחת הרי זה גרגרן האם דוקא ביין? אשמח למקור

תשובה:

שלום רב

כל איסורי השבת הם ענין של יצירה ותיקון דבר, בימי קדם היה מאוד מקבל ל”גמר” את הבגדים או כלים, כלומר לעשן אותם במפיצי ריח שונים ובכך הם היו מכובדים ונעימים יותר, לכן יצירה זו היא בעלת משמעות, במאכל הריח הוא תוצאה נלוית ולא עיקר הדבר.

לא מצאתי חילוק בין יין למשקה אחר. אלא שבס’ שלחן הטהור סעי’ יא כתב שדין זה אמור רק בשתייה של כבוד, כמו מיץ טבעי חלב וכדומה, אבל מים ששותים לצמאון, לא נוהג לגביהם דין זה.

2 תגובות

    בתיה:

    מקור הדין הוא דוקא ביין כמ”ש המשנ”ב בסימן ק”ע (ס”ק כ”ב) וכן משמע מלשון הגמ’ בפסחים (פ”ו ע”ב) לכאורה אז דוקא ביין האם מסכימים? תודה רבה! 

    רבני בית ההוראה:

    נראים הדברים כאילו לא קרא מר מה שכתבתי בשם שלחן הטהור…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *