הוציאו מהארון את ספר התורה שאינו גלול למקום המתאים

רבני בית ההוראה
א' אדר ה'תשע"ז

שאלה:

שלום רב
לפני שבועיים הוציאו אצלנו בבית הכנסת בטעות 2 ספרי תורה בשבת “רגילה” במקום ספר תורה אחד בלבד . האם צריך לקרוא גם בספר התורה השני , למשל את המפטיר או האם צריך להחזיר את הספר תורה השני כבר בהתחלה או שצריך להשאיר את ספר התורה השני על הבימה עד שיסיימו לקרוא הכל ספר התורה הראשון ואז יחזירו את שני ספרי התורה , מבלי שלמעשה קראו בספר התורה השני . מה הדין אם הציאו בטעות 3 ספרי תורה בשבת פרשת שקלים ( חשבו בטעות שמדובר בראש חודש אדר ) ? האם יש שוני בין שני המקרים ובין שני סוגי הטעויות ?

תשובה:

שלום רב

במקרה שלכם ברור הדבר שלא קוראים בספר השני, לא מוסיפים על מה שתיקנו חכמים, אלא מחזירים אותו למקומו. השאלה שנדונה רבות בפוסקים היא כאשר הוציאו ספר אחד, אך הוא אינו הספר המתאים, ואינו גלול למקום הקריאה, האם מותר להחזיר אותו לארון כדי להוציא את הספר המתאים, ולמעשה נחלקו בכך הפוסקים, ולהלכה נקטו לעיקר שיש לקרוא בו ולא יחזירוהו למקומו ויקחו את השני.

מקורות:

ראה סידור יעב”ץ ריש הל’ קריאת התורה, שו”ת שלמת חיים סי’ קיב, שו”ת יביע אומר ח”ח סי’ טו, ושו”ת אגרות משה או”ח ח”ב סי’ לז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *