לתרומות לחץ כאן

שינוי מנהגי בית הכנסת מחמת היוצאים באמצע התפילה

שאלה:

שלום רב !
ברצוני לשאול , אנו נוהגים להחזיר את ספר התורה להיכל ביום שני וחמישי מיד בסיום הקריאה , וזאת עקב אנשים שממהרים לעבודה , והיו יוצאים עוד לפני שהכנסנו את ספר התורה להיכל .
האם הדבר שונה בראש חודש ? או שגם בראש חודש אפשר להחזיר אותו מייד בסיום הקריאה .
אנו ספרדים יוצאי עדות המזרח , טשמח למקורות.

תשובה:

שלום רב

אין הבדל בין שני וחמישי לראש חודש, בשני המקרים למנהג בני ספרד מחזירים לאחר ובא לציון ולמנהג בני אשכנז מחזירים מיד. אינני בטוח שיש טעם לשנות את מנהג בית הכנסת בגלל שיש אנשים שיוצאים באמצע, לטעמי יש להקפיד על שמירת המנהג ומי שמוכרח לצאת, יצא. ידוע שהסיבה לכך שעיר נחשבת שיש בה "עשרה בטלנים" כלשון המשנה, והיינו אנשים שבטלים ממלאכה ונמצאים בבית הכנסת, כי המאפיין של עיר מבוססת וקהילה מבוססת, הוא שיש שם תפילה מסודרת ונינוחה כהלכה… הענין הזה גם חשוב מבחינה חינוכית, ילדים צריכים לראות הקפדה על מנהגים, רצינות וכו', ולכן לא הייתי מתחשב ביוצאים.

חודש טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום שוב , אני יחדד את השאלה , יש גם מנהג בחלק מקהילות ספרד , בעיקר בירושלים , שמחזירים את ספר התורה מיד להיכל לפני אשרי.
    ואמנם אנו היינו מחזירים את ספר התורה לאחר אשרי , אך בשאלה שהפננו למורה הוראה , הוא הורה לנו לנהוג כך , לאחר שנתנו את דעתו לכך שישנם אנשים, ולא בודדים , שיוצאים מבית הכנסת , טרם הספר תורה הוכנס להיכל.
    אני רציתי לדעת אם יש הבדל בין שני וחמישי לראש חודש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל