שאלה:
שלום רב,
אני גר באר״הב בשנים האחרונות, ולפני כמה חודשים אני ובת זוגתי לשעבר נפרדנו, יהודיה ישראלית.
היינו ביחד וגרנו ביחד כשנה (בלוס אנג'לס באזור של הקהילה היהודית והישראלית), לאחר כשישה חודשים שהיינו ביחד התחתנו חתונה אזרחית פה באר״הב על מנת שבת זוגתי לשעבר תוכל לקבל אשרת שהייה פה ואישור לצאת ולהיכנס לאר״הב (גרין קארד), כי אני אזרח אמריקאי.
החתונה התקיימה פה, חתונה אזרחית, אך היה טקס ובו היום גם עדים, ההורים שלה שבאו בישראל וחבר שלי, שמנו טבעות אחד על השניה ו״נשבענו אמונים״.
לאחר שנפרדנו החלטנו גם להתגרש (אזרחית), זאת אומרת שהסטטוס שלי פה באר״הב נחשב גרוש ושלה גרושה.
כיום היא יוצאת עם כהן, והשאלה שלי היא האם מותר להם לצאת ביחד ו/או להתחתן, אני יודע שחל איסור על כהן להתחתן עם גרושה, אך המקרה הזה הוא קצת יותר מורכב ואף רב ששאלתי לא נתן לי תשובה חד משמעית של כן או לא.
אני יוסיף גם שלפני שהכרנו וגם לפני שהיא הגיעה לאר״הב, היא הייתה מאורסת בישראל לבת זוגה הקודם שאיתו היא יצאה שנתיים בערך, הם כבר ממש היו לפני החתונה, הכל היה מוכן (שמלה, אולם וכו…) אך הם החליטו לבטל את החתונה ממש ברגע האחרון והם נפרדו.
אז האם היא נקראת כמוכרת בציבור (איתי או עם בן זוגה הקודם) והאם גם לזה יש השלכה לכך שהיא כרגע בזוגיות עם כהן.
תשובה:
לדעתי, אם משום קול אין לחוש לזה, לפי מה שמבואר בב״ש סי׳ ו׳ סעי א במש״כ ליישב דברי הרשב״א שכתב בסימן תקן׳, וכן כתב בח״מ שם, לחלק בין המקרי של הרשב״א בסי׳ תקן׳ למש״כ בתשובה אחרת (הובא בב״י סי׳ י״ג בשם תשובה אחרת)
ולמעשה היוצא שיש לחלק בין קול דאית ביה ממשא לקול שיצא משום דבר של כלום, וכהאי דבסימן י״ג שלא היה כי אם עד אחד בהכחשה דלאו כלום הוא, ובזה לכו״ע לא נאסרת לכהן
ראה שם בבית שמואל שחילק בין מקום שהיא החליטה לקבל גט מעצמה או מקום שבי"ד חייבו אותם בגט שאז היא אסורה לכהן גם אם מעיקר הדין לא היתה צריכה גט. ואח"כ חילק בין התשובות של הרשב"א בנקודה נוספת עיי"ש. כלומר, במקום שהבי"ד מחייבים בגט אפילו לחומרא היא נאסרת לכהן. וזה המצב של הנישואין האזרחיים, ולכן החמיר שם בהר צבי שאם היא תקבל גט (כהוראה של בי"ד) היא תאסר לכהן. ותשובה בסגנון הזה יש גם בספר מסורת משה ובו עדות מנכדו של הגר"מ פיינשטיין שגם השיב כעין זה.
השאר תגובה