לתרומות לחץ כאן

נישאה שנישואין אזרחיים ועדיין לא התגרשה וכעת רוצה להנשא לכהן

שאלה:

שלום רב,
אני גר באר״הב בשנים האחרונות, ולפני כמה חודשים אני ובת זוגתי לשעבר נפרדנו, יהודיה ישראלית.
היינו ביחד וגרנו ביחד כשנה (בלוס אנג'לס באזור של הקהילה היהודית והישראלית), לאחר כשישה חודשים שהיינו ביחד התחתנו חתונה אזרחית פה באר״הב על מנת שבת זוגתי לשעבר תוכל לקבל אשרת שהייה פה ואישור לצאת ולהיכנס לאר״הב (גרין קארד), כי אני אזרח אמריקאי.
החתונה התקיימה פה, חתונה אזרחית, אך היה טקס ובו היום גם עדים, ההורים שלה שבאו בישראל וחבר שלי, שמנו טבעות אחד על השניה ו״נשבענו אמונים״.
לאחר שנפרדנו החלטנו גם להתגרש (אזרחית), זאת אומרת שהסטטוס שלי פה באר״הב נחשב גרוש ושלה גרושה.
כיום היא יוצאת עם כהן, והשאלה שלי היא האם מותר להם לצאת ביחד ו/או להתחתן, אני יודע שחל איסור על כהן להתחתן עם גרושה, אך המקרה הזה הוא קצת יותר מורכב ואף רב ששאלתי לא נתן לי תשובה חד משמעית של כן או לא.
אני יוסיף גם שלפני שהכרנו וגם לפני שהיא הגיעה לאר״הב, היא הייתה מאורסת בישראל לבת זוגה הקודם שאיתו היא יצאה שנתיים בערך, הם כבר ממש היו לפני החתונה, הכל היה מוכן (שמלה, אולם וכו…) אך הם החליטו לבטל את החתונה ממש ברגע האחרון והם נפרדו.
אז האם היא נקראת כמוכרת בציבור (איתי או עם בן זוגה הקודם) והאם גם לזה יש השלכה לכך שהיא כרגע בזוגיות עם כהן.

תשובה:

שלום רב,
באופן עקרוני זוג שהיו נשואים אזרחית מצריכים אותה גט לחומרא.. אלא שאם הבעל מתעקש שלא לתת גט, לא יעכבו אותה מלהנשא עבור זה.
לגבי כהן, יש הלכה נוספת. מעבר לעובדה שאישה שהתגרשה אסורה לכהן. אישה שקיבלה גט יתכן שאפילו במצב שלא התה זקוקה לגט מעיקר הדין כמו למשל במקרה שלך. נאסרה לכהן משום שיש קול שהיא התגרשה (רמ"א סי' ו' בשם הרשב"א). הלכה זו אינה מוסכמת על כולם. אבל לכתחילה ודאי שיש לחוש לשיטה זו. לכן בהחלט יתכן שיש מצב שעדיף שלא לתת לה גט ואז היא תהיה מותרת לכהן, מאשר לתת לה גט ולפסול אותה לכהונה. (כך פסק בשו"ת הר צבי אבה"ע סי' עד בתשובה לשאלת דייני ביה"ד הגדול בשעתו הגר"י עדס, הגרי"ש אלישיב, הגר"ב זולטי).
אם הכהן הוא ספרדי יש יותר מקום להקל שלא לחשוש לשיטה זו.
יחד עם זה לא הייתי מקל כך בלי לשאול האם היו שם עדים כשרים שראו את טקס הנישואין, שלכם. משום שאם היו שם עדים כשרים בהחלט יהגברת צריכה גט מעיקר הדין , וממילא גם לאחר הגט תהיה אסורה לכהן.
הרבה הצלחה

 

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לדעתי, אם משום קול אין לחוש לזה, לפי מה שמבואר בב״ש סי׳ ו׳ סעי א במש״כ ליישב דברי הרשב״א שכתב בסימן תקן׳, וכן כתב בח״מ שם, לחלק בין המקרי של הרשב״א בסי׳ תקן׳ למש״כ בתשובה אחרת (הובא בב״י סי׳ י״ג בשם תשובה אחרת)
    ולמעשה היוצא שיש לחלק בין קול דאית ביה ממשא לקול שיצא משום דבר של כלום, וכהאי דבסימן י״ג שלא היה כי אם עד אחד בהכחשה דלאו כלום הוא, ובזה לכו״ע לא נאסרת לכהן

  2. ראה שם בבית שמואל שחילק בין מקום שהיא החליטה לקבל גט מעצמה או מקום שבי"ד חייבו אותם בגט שאז היא אסורה לכהן גם אם מעיקר הדין לא היתה צריכה גט. ואח"כ חילק בין התשובות של הרשב"א בנקודה נוספת עיי"ש. כלומר, במקום שהבי"ד מחייבים בגט אפילו לחומרא היא נאסרת לכהן. וזה המצב של הנישואין האזרחיים, ולכן החמיר שם בהר צבי שאם היא תקבל גט (כהוראה של בי"ד) היא תאסר לכהן. ותשובה בסגנון הזה יש גם בספר מסורת משה ובו עדות מנכדו של הגר"מ פיינשטיין שגם השיב כעין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל