שאלה:
שלום לרבנים למה במסכת מגילה דף טו נאמר שאסתר ברצון הלכה לאחשורוש ותהיה אסורה למרדכי הרי לא הלכה כדי שיבעל אותה כי רצתה בזה? 3האם יש הבדל ונפ"ק בין פ"ר דלא ניחא ליה לפ"ר דלא אכפת ליה? אשמח למקור 3 למה בדף טז במגילה 2 שכחחות היו ואחת שכיחת של מלכו של עולם הרי אין שיכחה לפני המקום?תודה רבה!
תשובה:
שלום רב
הנושא שם אינו פסיק רישא, היא לא הלכה רק לפטפט איתו ופסיק רישא שיבוא עליה, אלא היא לכתחילה הלכה להבעל לו, כיון שכך היה סדר ההגעה אליו, ועשתה זאת כדי שיתרצה לבקשתה. ובפוסקים האריכו הרבה בענין זה. אגב חשוב לציין כאן את דברי הזוהר הקדוש שדוחה מכל וכל את הסברא כאילו אסתר עצמה נבעלה לאחשורוש, וכותב על כך שהאומר כן דינו כמוציא שם רע, אלא שידה היתה לה והיא שנבעלה לאחשורוש, ראה בהרחבה רבה בדבריו בתחילת פ' כי תצא. אבל כאמור הבבלי חולק על דבריו, וסובר שהיא נאסרה על ידי כך למרדכי – כאשר אבדתי אבדתי.
ודאי שאין שכחה לפני הקב"ה, כשאומרים לשון שכחה זה במשל, כמו שיש "עיני ה'" ו"יד חזקה" וכו' ואין לו ידים ועיניים, כך השכחה היא לשבר את האוזן, והעיקר הוא שהיה נראה הדבר כמו שכחה.
מי עוסק בפ"ר דלא ניחא ליה לבין פ"ר דלא אכפת ליה ומה נפ"ק? אשמח למקור
ראה ס' ארחות שבת, ובספרו נתיבות שבת.
השאר תגובה