לתרומות לחץ כאן

מעבר בשבת במקום שנדלק אור כתוצאה מכך האם מותר?

שאלה:

יש לי שאלה לגבי שבת;
יש רחוב שכשאני עובר שם נדלקת נורת רחוב.
האם מותר לי לעבור שם בשבת?
והיה ולא האם מי שעובר שם לכתחילה וידע שזה אסור עבר איסור שבת?
בוודאי שעדיף לא לעבור שם השאלה לי אם עבר בכל זאת מה דינו?
אני הולך לפי אשכנזים אז מעניין אותי לדעת מה ההלכה גם לפי אשכנזים.
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

כיון שאתה יודע שבהכרח כך יקרה, גם אם נניח שהדלקת אור בשבת [בנורת לד, ומסתבר שמדובר בלד] אסורה רק מדרבנן, עדיין ההלכה היא שפסיק רישא אסור גם באיסור דרבנן, ראה כאן כאן, וכאן, מה גם שלדעת החזון איש הדלקת החשמל אסורה מהתורה משום איסור בונה, ולדבריו ודאי יש לחשוש יותר. כמו כן, מסתבר שזה נחשב כפסיק רישא דניחא ליה, כיון שבעצם נוח לך בהדלקת האור ורק בגלל האיסור הכרוך בכך היית מעדיף שלא ידלק. שונה הדבר בדברים שאין לך ידיעה ושימוש בהם, ראה כאן.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. תודה רבה הרב על התשובה המפורטת.
    רציתי לשאול מה דינו של אדם שחשב 1. שלא חוששים לכך 2. באמת הוא לא נהנה מהאור כי הרחוב מואר מספיק גם ככה ו3.לא בטוח שנדלק אור פשוט זכרתי שפעם נדלק שם אור.
    האם עבר עבירה?

  2. שו"ת שבט הלוי חלק ט סימן סט
    אבל לא כן כשאדם אינו עושה כלום ממש והולך לדרכו לפי תומו ואינו מוסיף אף תנועה אחת למען מלאכה אף שבגרמתו נדלק אור או דבר כיו"ב בזה פשיטא שכל זמן שאינו חושב ממש ללכת למען הדליק וכיו"ב שאין אנו מצרפים הליכתו הרגילה להתוצאה הנ"ל, ואין כאן פעולה של מלאכה, ודבר זה בכלל מש"כ הפוסקים כעין זה לענין מלאכת מכה בפטיש דישנם פרטים דכל זמן שאין מכוונים בפי' אינו בגדר אינו מתכוין אלא שאינו בגדר מלאכה כלל כמבואר בהה"מ פי"ב מהל' שבת ה"ב ובמג"א סי' שי"ח ס"ק ל"ו, ודידן ק"ו משם ומובן דאין זה דומה לנדון השכיח היום שדלתות בית נפתחות ע"י עין אלקטרי ע"י הנכנס לתוכו דבזה ודאי איכפת לי' בתוצאה של כניסתו ואסור, משא"כ העובר ברחוב גרידא בלי שום ניחותא הנ"ל.

  3. אמת. ולכן חילקנו בין מה שנדלק במקום צדדי למה שנדלק ברחוב עצמו ומאפשר את ההליכה בו. שכן רחוק לומר שביום חול נוח לו בכך והכל טוב ובשבת הוא לא ניתן ליבו וכו'… זה יותר דומה לכניסה בדלת עם עין אלקטרונית. ראה הרבה תשובות שהזכרנו את ההיתר הנ"ל לגבי מצלמות אבטחה ועוד.

  4. שלום הרב!
    הייתי בחו"ל כשבוע לבדוק שנה הבאה שליחות, וראיתי שהבניינים והרחובות שאני אמור לגור שם יש בהם את הפטנט של הדלקת האור. לדוגמא אם אני עולה לקומה 10 כל קומה כשאני נכנס אליה נדלק האור ואין לי דרך אחרת לעלות לבית.
    אמרו לי שיש היתר של הרב וואזנר, האם זה נכון ואם לא כיצד עלי לנהוג? אין לי אפשרות אחרת לעלות לבית וזהו בניין של גויים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל