לתרומות לחץ כאן

חיוב מעשרות במכירת דירה על מנת לקנות דירה אחרת

שאלה:

לכבוד הרבנים שליט"א רציתי לשאול אני מכרתי דירה בכדי לקנות דירה אחרת ביותר יקר האם יש חיוב לתת מעשרות על מה שקיבלתי מהדירה שמכרתי?
וכן בחוזה קניית הדירה רשום מחיר מופחת ממה שאני באמת משלם האם אני חייב לשלם דמי תיווך באחוזים לפי מה שרשום בחוזה או לפי המחיר המלא?

תשובה:

שלום וברכה

זה שבכוונתך לקנות דירה אחרת אינו פוטר מתשלום מעשר, כיון שחיוב המעשר הוא על עצם זה שהרווחת שכספך שמר על ערכו. אם היית משאיר את הכסף בבנק, אפילו היה צמוד מדד, היית מפסיד הרבה מאוד כסף, כיון שמכירי הדירות עלו בלי שום יחס למדד הכללי. אבל את שיעור המדד הכללי ניתן לנכות. כמובן, כיון שאנחנו דחוקים היו בפרנסה, תוכל לסמוך על הוראת החפץ חיים [אהבת חסד ב יח] לעשות בכסף זה גמ"ח, ובעתיד כשילדיך יגיעו לגיל נישואין, לתת להם אותו. כמו כן, אדם שבמצב כזה יזדקק להכנס לחובות שאין לו מהיכן לשלם דינו כבר כעני שאין לו חיוב מעשרות.

ברור שדמי התיווך הם על המחיר המלא, הטריקים שאתה עושה מול רשות המיסים אינם נחשבים התשלום האמיתי של הנכס…

מקורות:

ראה תשובות והנהגות ח"ב סי' תשד, ומש"כ שם בשם האגרות משה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום רב, האם זאת התשובה גם באדם שיש לו רק דירה אחת שבה הוא גר ? הרי את כל מה שהוא הרויח כאן הוא מחליף ומשלם בדירתו הבאה? וכיון שכל הדירות התייקרו אז מה רוח יש לו כאן? אולי נאמר גם במי שלא מכר את דירתו ובעשור האחרון היא הכפילה את שוויה שישלם מעשרות כיון שהרויח המון כסף ? הרי מי שמוכר אחת וקונה תמורתה זה לא ביזנס אלא מקום מגוריו. ואם באמת חייב אז גם מי שהחליף דירה אם אחר גם כן יהיה חייב ?

  2. לא ראיתי בזה מקור מדויק, אבל הסברא היא כזו, שכיון שאם היה שומר את הכסף בבנק כל השנים ועכשיו היה בא לקנות היה לו הרבה פחות כסף, נמצא שהרויח כסף שישמש אותו לקניית הדירה הבאה.

  3. יעוין בספר באורח צדקה להרב הגאון יחזקאל פיינהנדלר פרק ט הל ח בשם הגריש אלישיב שאם קונה בכסף זה דירה אחרת לצורך מגורים המנהג שלא מעשר את ההפרש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל