לתרומות לחץ כאן

ביאור הנושא של תרי רובי

שאלה:

מבואר בגמרא כתובות טו. דקאמר רב דימי אמר זעירי הולכין אחר רוב העיר והוא דאיכא רוב סיעה בהדה ואין הולכין אחר רוב העיר גרידתא ולא אחר רוב סיעה גרידתא מ״ט גזרה רוב סיעה אטו רוב העיר וגו׳ עיי״ש. ועיין בחזו״א כתובות טו. דמוכיח מזה שכל הענין של תרי רובי בא להוריד את הצד של קבוע, ר״ל אחרי שיש צד שנבעלה מאנשי הסיעה שהם ניידי ולא שייך בהם קבוע, לא חוששין יותר שמא היא הלכה לבועל קבוע וכעין זה כתוב בש״ש. (ואולי הפירוש הוא שעכשיו יש יותר צדדים להיתר, דגם אחרי מחצה על מחצה עדיין דילמא נבעלה לכשר מסיעה והרוב כשרות שוב מכריע)

הקושיא יפול על החזו״א, ממ״ש בגמרא בב״ב כג: בדברי רב חנינא רוב וקרוב הלך אחר הרוב, ועיי״ש בתוס׳ ד״ה רוב וקרוב, שהקשה מסוגיא דט׳ חנויות, ותירץ דרב חנינא אתא להשמועינן אף בדלתי מדינה נעולות דליכא אלא חד רובא אפ״ה רוב עדיף, ומתני׳ דט׳ חנויות מאיירי בדאין דלתי מדינה נעולות דאיכא תרי רובי וכו׳ עכ״ד. חזינן מהא דענין תרי רובי נאמר גם כלפי דינים אחרים כגון זה, ופלא על החזו״א.

תשובה:

שלום רב,

העובדה שהסיבה שהצריכו תרי רובי בסוגיה בכתובות טו,א (לגבי יוחסין) זה בגלל החשש שמא היא הלכה אל הקבוע. כלומר, מעיקר הדין אין צורך בתרי רובי, ודי ברוב אחד או בגלל שאנו יודעים שהבועל הלך אליה או בגלל מה שכתבו הרשב"א והריטב"א בקידושין (עג,א) שספק קבוע גם יש רוב צדדים לטובת הרוב. אלא שהחמירו חז"ל ביוחסין שמא היא הלכה אל הקבוע ולפיכך הצריכו תרי רובי.

הטעם שתרי רובי מועיל במקרה כזה הוא, משום שאפילו אם היא הלכה אל הבועל מאחר שקבוע דינו כמחצה על מחצה די ברוב סיבה שבהם אין דין קבוע כדי שיצטרפו למחצה כשרים כדי שיהיה רוב ברור (וברוב סיעה לא שייך קבוע משום שהם ניידים).

התוס' שם בב"ב מקשים מהרי במשנה בט' חנויות מבואר שהולכים אחר הרוב למרות שיש חנויות שהן קרובות יותר אז מה חידש ר' חנינא שרוב וקרוב הולכים אחר הרוב. ותירצו שאם היינו משאירים את החידוש רק במשנה היינו אומרים שמא שם מדובר באופן שיש תרי רובי ורק בגלל זה הולכים אחר הרוב. כלומר, היינו אומרים שבמקום שיש קרוב רק רוב מוצק כמו תרי רובי שאין כל חשש לדין קבוע הולכים אחריו גם במקום קרוב. אבל במקום שיש רק רוב אחד לא הולכים אחר הרוב נגד הקרוב. ולכן חידש ר' חנינא שאפילו ברוב אחד הולכים אחר הרוב. כלומר, הלכה למעשה ודאי שתרי רובי צריכים רק במקום שחזל הצריכו – ביוחסין. אבל אין כל ספק שהרוב של תרי רובי הוא חזק ואלים יותר משום שאין בו כל חשש לקבוע.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל