שלום כבוד הרב יש לי שאלה
קנו לי ציצית קטן מצמר כזאתי כשהציציות מחוברות לה,יש איזה רב שאמר לי שעדיף תמיד לקנות ציצית קטן כשהציציות בנפרד והטלית בנפרד וללכת לבן אדם ירא שמים שיקשור אותם כי אם קונים כשזה כבר מחובר אז יכול להיות שמכונות עשו את הקשר או משהוא כזה
לו יצוייר שקשרו את הציציות דרך מכונות או משהוא כזה האם אפשר להגיד שאני יוצא ידי חובה על ידי זה שאני שם את הציצית הזאת?
והאם אחרי שכבר קשרו את הציציות אפשר להגיד שהציציות האלו זה לשם מצוות ציצית?
תשובה:
שלום רב
על עצם הנדון אם עשייה על ידי מכונה יכולה להחשב כעשייה לשמה נחלקו כידוע גדולי הדורות: החסד לאברהם תנינא סי' ג מתיר, וכן דעת האחיעזר ח"ג סי' מט והחזון איש סי' ו ס"ק י. ולעומתם רבים החמירו ופסלו, ראה דברי חיים ח"ב סי' א, אמרי אש סי' א ועוד רבים, ולמעשה המנהג לחשוש לדעת הפוסלים. כמו כן הדיון הזה הוא כאשר אתה יודע שהיתה עשייה לשמה, השאלה אם ניתן לעשות זאת במכונה, אבל אם כלל לא נעשה הדבר לשמה זה ודאי פסול ולא ניתן לקיים בזה מצות ציצית בשום אופן, רק אם תתיר ותקשור שנית.
אבל אם אתה יודע היכן נקנתה הטלית ניתן לגשת לחנות ולשאול מי קושר ובדרך כלל מדובר באנשים יראי שמים.
החזו"א מדבר על טווית חוטי ציצית, לא קשירה. אין הבדל? קשירה לא חמור יותר?
הרעיון היסודי הוא האם זה לשמה או לא, ואין הבדל בין טויה לקשירה בכל מה שצריך לשמה קיימת אותה מחלוקת.
האם מקלים לקנות לילד חלק'ה בן 3 ציצית מכונה? מה המנהג?
כך נהגו להקל.
השאר תגובה