לתרומות לחץ כאן

אכילה לפני התפילה כדי לסלסל טוב בחזנות

שלום וברכה,
אני משמש כחזן ושליח ציבור בשבתות וימים טובים (כמובן גם בימים נוראים), ומנקרות בי 2 שאלות בתקופה האחרונה.
א. אני כמובן לא משתמש בקולן בשבת, אבל יש שעונים ישנים (שכבר לא מייוצרים כיום) שהמנגנון שלהם משמיע צליל כדוגמת קולן, אלא שהצליל לא מפסיק ואני לא צריך לעשות שום פעולה כדי לייצר את הצליל, האם זה מותר בשימוש בשבת ויו"ט? והאם זה משנה שלפעמים השעון עצמו לא עובד טוב, וממילא הוא לא נותן את השעה המדוייקת (למשל המחוגים לא עובדים, או שיש בעיה במנגנון)?
ב. כידוע, בבוקר הקול לא מספיק מחומם וזה יוצר קושי בתפילה, אני כיום מקפיד שלא לטעום כלום לפני התפילה חוץ משתייה, אלא שאכילה של פרי או של קצת מזונות עשוי להועיל מאוד כדי שאוכל לשרת את הציבור בתפילת שחרית ומוסף, האם בהתאם לנסיבות האלו יהיה מותר לי לאכול קצת לפני התפילה?
תודה רבה על הטירחה

תשובה:

שלום רב

  1. אני מבין שכוונתך לכוין את השעון לפני שבת ולתת לו לצלצל בלי להפסיק את צלצולו בשבת, זה בודאי מותר, אבל לא הבנתי איך תוכלו להמשיך להתפלל שם כאשר הוא מטרטר ברקע…
  2. אין כל היתר. בביאור הלכה בסי' פט אף החמיר, לאדם חלוש שיכול להתפלל ביחידות בבית בלי לאכול, אבל כדי להתפלל בציבור בבית הכנסת הוא צריך לאכול, שעדיף שיתפלל ביחידות! כל שכן כאשר מטרת האכילה היא סתם לצחצח את הגרון בשביל סילסולים כאלו ואחרים… עדיף לוותר על החזנות לגמרי, ולא לאכול לפני התפילה.

בברכה שתזכה לכבד את ה' בגרונך בשמחת הלב תמיד!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה לא שעון מעורר, זה שעון שהמנגנון שלו נותן צליל מאוד חרישי כמו קולן, ואני מצמיד אותו לאוזן וכך אני יודע באיזה טון אני צריך להתחיל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל