לשיטת הרב עובדיה זצל,
האם 2 שאכלו פת יכולים לעשות זימון עם השלישי שאכל כזית פרי או ירק?<
תשובה:
שלום רב
בשו"ע סי' קצז ג הביא בענין זה שלוש דעות, ולעיקר נקט שם שאינו מצטרף עד שיאכל דגן. וכפי הכלל שבידינו שבסתם ויש הלכה כסתם בשו"ע נראה שכך הוא העיקר. אבל לעשרה הם מצטרפים, ראה שם.
לכבוד הרבנים שליט"א
לפי המבואר בשו"ע שהבאתם לעיל מפורש שאם כבר אכל יזמנו עמו אף על פי שאינו רוצה לאכול פת
וכל שכן לפי מה שכתב המשנה ברורה שם אות כב
אמת אבל נראה שזה לא הכרעת השו"ע.
לכבוד הרבנים לא הבנתי איך זו לא הכרעתו אם כתב בפירוש שם שאם כבר אכל שמצטרף
הכרעתו שלא לעשות כך לכתחילה לבקשו לאכול, אלא יברכו ללא זימון.
שלום וברכה
א)אך במקרה שכבר אכל איתם כזית ירק או רביעית יין כגון שהיו יחד במסעדה ושניים אכלו לחם והשלישי רק סלט הרב מסכים שיזמן איתם גם לשו"ע
ב)הכרעת המשנה ברורה שמנהג העולם לצרף לכתחילה גם על ירק אם לא רוצה לאכול פת
ג)דעת היחוה דעת ח"ד (וכ"כ בקיצור ש"ע ילקוט יוסף קצ"ו ס"ו) שהיום אפשר לצרף גם על ירק אם לא מעונין באכילת פת כיון שבזמן הזה המזמן לא מוציא ידי חובה את המסובים
נכון.
השאר תגובה