לתרומות לחץ כאן

לוחות הברית לנוי על קיר בית הכנסת

האם מותר , להציב  לבית הכנסת , כחלק תכנית הבניה , לוחות של עשרת הדיברות ?
נשמח לצדדי ההלכה ומקורות .

תשובה:

שלום רב

כיון שאתם רק כותבים סימנים, אותיות א' ב' או שתי מילים מכל דיברה, ודאי אין בכך כל בעיה ומותר לעשות זאת, אבל גם אם כותבים פסוקים ממש המקילים יש להם על מה לסמוך.

מקורות:

ה’שולחן ערוך’ (יו”ד רפג, ד, על-פי דברי הרמב”ם בשו”ת פאר הדור סימן ז) פוסק שאין לכתוב פסוקים על טלית, מפני שהטלית לבסוף תיזרק לאשפה, ועמה הפסוק.

מסיבה זו כתב הגרי”ש אלישיב זצ”ל (קובץ תשובות ח”א, סימן קטו) שאין לכתוב פסוקים בעיתונים ובפרסומות וכו', ומכאן לנושא שלנו:

בס’ ערוך השולחן יו”ד סי’ רפג סעי’ יג אסר לכתוב פסוקים על קיר בית הכנסת וכדומה, משום שבעצם אסור לכתוב מגילות [פסוק בפני עצמו שלא על ידי כתיבת ספר שלם] ורק לצורך הלימוד התירו, אם כן ודאי אסור הדבר לנוי בעלמא. אלא שציין שם שמדברי הש”ך שם ס”ק ו נראה שמיקל בזה ושלא כדעת הט”ז שמחמיר והלכה כמותו. על כל פנים לדעת המקילים ונראה שהמנהג כמותם, נראה שבאופן זה יש להקל יותר מטלית, שכן עיקר חששו של הגרי”ש אלישיב הוא שהאדם עצמו יביא את הטלית לידי בזיון, וכאן הפסוק נכתב במקום מכובד, ומה שבמשך השנים הוא עלול להמחק מעט על ידי הגשם אינו מעשה של בזיון. בדיעבד אחרי שכבר עשו זאת, נראה שיש להקל יותר לסמוך על המתירים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל