לתרומות לחץ כאן

הוכחת דנ"א לצורך חיוב מזונות

המשך משאלה זו:  (לחץ כאן)

א] "ראה בספר דברי יוסף (סי’ יג) שביאר שהיא נאמנת מדין פלגינן דיבורא, כלומר, די בכך שאמרה לכשר נבעלתי נאמנת להכשירו"=== סליחה לא הבנתי טעמו של ה"דברי יוסף".
ב] אם אפשר להרחיב ככל שאפשר על אמינות הדנ"א [איך אפשר לחדש ולהאמין לדבר שלא כתיב באורייתא] שמעתי שפסלו הלכתית הכרה בדנ"א מהגמ" בסוטה "אודם ממנה לובן ממנו"
ישר כח

תשובה:

שלום רב,

א. כוונתו לומר שאישה כשהיא אומרת לפלוני הכשר נבעלתי, בעצם היא אומרת שני דברים: א. לכשר נבעלתי. ב. נבעלתי לאותו פלוני. לכן, למרות שהוא מכחיש אותה והוא נאמן מדין יכיר שאינו אביו של העובר. עדיין היא נאמנת מדין פלגינן דיבורא על החלק הראשון שאמרה לכשר נבעלתי. ולכן הילדה כשרה לקהל.

ב. א. אני לא מכיר טענה כזו שלא ניתן להאמין לדנ"א מחמת הגמרא הנ"ל. אני יודע שמביאים את הגמרא הזו, אבל אני לא רואה בזה טענה רצינית. המציאות היא היום ואין בזה כל ספק שאין אדם בעולם שיש לו דנ"א כמו של חברו. לכל אדם יש דנ"א אחר. וניתן לזהות בקלות אם אותו אדם הוא אביו או לא. כלומר, אם הוא אביו רואים את זה. מה שיש שטענו שאין זה מוחלט ולא מאה אחוז ככל הנראה זה היה בשלבים שעדיין לא היו משוכנעים באמיתות הדנ"א. אבל היום שמדע זה הוכח באופן ברור, אני לא רואה כיצד ניתן להכחש אליה. נכון שבסטטיסטיקות התוצאות הם 1 לכמה מיליון, אבל בל בר דעת מבין שאין סיכוי בעולם שיש שינוי כזה בין אב לבנו בדנ"א. אלא שהתוצאות המעבדה ניתנות כך בגלל שלוקחים בחשבון טעויות מעבדה שזה נדיר מאד אבל קיים (ומסיבה זו, כל בדיקת דנ"א נלקחת מכמה מקומות בגוף כדי למצמצם למינימום את האפשרות לטעויות מעבדה.

אלא שיתכן מאד שלא ניתן להוציא ממון או לגרום לממזרות עפ"י דנ"א משום שכל דבר שהוא כדבר שבערוה שצריך שני עדים – דין של עדות, גם אדם מאד נאמן שחזקה שאינו משקר לא יועיל אם הוא פסול לעדות. שהרי אפילו משה רבינו כעד אחד לא יכול להוציא ממון למרות שאנו בטוחים שאינו משקר. לכן אם אנו מקבלים תוצאות מאנשים שאינם כשרים לעדות יתכן שאינם נאמנים בנושאים המצריכים שני עדים – דין עדות. ראה עוד כאן בהרחבה שהרחבתי בסוגיה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל