לתרומות לחץ כאן

לימוד התורה עמקות ממשה מסיני עד ימינו

למה לא נימצא סימנים של לימוד התורה בעמקות ממשה עד הנביאים כמו שנימצא בזמן המשנה והגמרא עד ימנו
תודה על התשובה

תשובה:

שלום רב,

האם בזמן המשנה אתה מזהה עמקות?? אדם רגיל שקורא את המשנה אינו מזהה עמקות מיוחדת. רק אם קוראים את הגמרא המסבירה את המשנה מה היתה כוונתם של התנאים רואים את העמקות. וכמובן אם ממשיכים במורד הדורות שכל הפוסקים דנים ומתחבטים ומדקדקים את מילות המשנה האם זה הרעיון הטמון בהלכה זו או אחרת כידוע לכל אחד שלומד את דברי הפסוקים לדורותיהם. כלומר, אם נבחן את ה"עדויות" שיש לנו על זמן המשנה בלבד, לא נמצא עמקות, משום שהם העלו על הכתב רק את ההלכה הסופית ולא אל כל הפלפול שאותו הם השאירו בע"פ. כך בדיוק נהגו עוד לפני זמן המשנה, אלא שלא העלו כלום על הכתב משום האיסור תורה שבעל פה אי אתה רשאי לכותבה. ראה מה שהביאו בגמרא במסכת תמורה טז,א: אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו". רק רבי יהודה הנשיא חותם המשנה הוא הראשון שהעלה את הדברים על הכתב משום עת לעשות לה' הפרו תורתך לאחר שחשש שתורה תשכח מעם ישראל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל