לתרומות לחץ כאן

שינוי יעוד בית כנסת לצרכים קהילתיים אחרים

שלום וברכה;
אנו קהילה קטנה בחול אשר בעברה המפואר ביו בה חמישה בתי כנסת ויותר מעשרה בתי מדרש.
הקהילה עם השנים הצטמצמה וכיום משתמשים רק בבית כנסת אחד בשבתות ובחגים. הקהילה מעוניינת להפעיל לשכת מידע לתיירים בנושאי ביקור במוזאון קהילה שעות תפילה אוכל כשר וכו. באחד מבתי המדרש שאינם בשימוש. האם הדבר מותר? אודה לתשובתכם בברכת חודש טוב.

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני כאשר בית הכנסת כבר אינו משמש ליעודו, ויש בית כנסת אחר ואין מספיק מתפללים בשביל שיזדקקו לשניהם והקהילה נזקקת לכסף לצרכי הציבור או כדי לבנות בתי כנסת במקום ריכוז יהודי אחר, או כל שימוש קהילתי אחר, מותר למכור את בית הכנסת  אבל לא למכור לצורך מקום הוללות ופריצות, שאר ענינים כמו בתי מסחר עסקים וכו’ – מותר.

אולם כאן אתם לא מוכרים אלא רוצים לשנות יעוד וזו כבר בעיה, כיון שהקדושה פוקעת רק תמורת כסף, ואפילו כשאיד מבני הקהילה רוצה לקנות יש שסברו שהקדושה אינה פוקעת, לכן נראה לי שזה אסור.

מקורות:

א.ראה משנה ברורה סי’ קנג ס”ק לג. ואף שבחתם סופר או”ח סי’ לא החמיר בזה כשאפשר למנוע את בזיון המקום, ברור שאם לא ניתן כבר להחזיק את המקום יש להקל, ראה מהרש”ם ח”ז סי’ פח ומהרש”ג ח”ב סי’ קטז. כמו כן, אף שהחמירו בזה בשו”ע שם לגבי “בית כנסת של כרכים” ראה שו”ע שם סעי’ ז, הסכימו הפוסקים שבזמנינו אין מציאות כזו, ראה שו”ת הר צבי ח”א סי’ עז ויש לכך עוד מקורות רבים באחרונים. שכן דין זה היה נוהג בזמנם שעוברי אורח היו גרים בבית הכנסת תקופות ארוכות, משא”כ כיום שבית הכנסת משמש לצרכי הקהילה המקומית.

ב. על כך שרק מכירה בכסף מועילה ולא שינוי יעוד, ראה שו"ת אמרי יושר ח"ב סי' קסט. וראה מקור הדברים ברמב"ן מגילה כו ב. רק כשאין אפשרות למנוע את חילול המקום יש להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *