לתרומות לחץ כאן

טבילה בשבת במים חמים

שלום לכבוד הרב שליט"א,
רציתי ללכת השבת הקרובה למקווה. הבעיה היא ששאלתי את בעל המקווה מה סוג הטמפרטורה של המים והוא אמר לי חמים. עכשיו ידוע לי שאסור לי לטבול במקווה בשבת כאשר המים חמים. אז בקשתי ממנו לכבות את החממן של המקווה והוא אמר לי הוא לא יכול מכוין שרוב האנשים הם אשכנזים ופוסקי האשכנזים היתירו להם להשתמש במקווה כאשר החממן של המקווה דלוק מערב שבת. אז אני רוצה לשאול את כבודו איך התירו להם כאשר חילול שבת זה חילול שבת.
נ.ב. אני ספרדי.
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום רב

ידועה שיטתו של הקרבן נתנאל שסבר שגזירת מרחצאות נאמרה רק ברחיצה שמטרתה היא רחיצה ולא בטבילה של מצוה, ומשום כך נהגו בקהילות רבות לטבול בשבת אפילו במים חמים, אבל ודאי לכתחילה יש להמנע מכך משום דעת החולקים, וגם לאשכנזים. ראה שער הציון שכו ה שאין לסמוך על הקרבן נתנאל אלא בשעת הדחק. כמו כן אגב ידועה שיטתו של הגר"א שנמנע מהטבילה בשבת עצמה משום חשש סחיטה בשיער, ויש שהקפידו על כך, כמובא בביאור הלכה בסי' שכו.

כמו כן כתב במשנה ברורה שם ס"ק ז, שגם לאלו הסומכים על סברת הקרבן נתנאל אין לרחוץ בחמין ממש אלא בפושרין. והיינו מים מעט יותר קרים ממה שרגילים לרחוץ בחול [ראה אגרות משה או"ח ח"ד סי' עד רחיצה אות א].  בחוט שני נדה קצז ד כתב שהוא חום שלא נהנים ממנו.

לגבי טבילת נדה הקלו יותר כדי שחלילה לא תהיה אשה שתמנע מלטבול מחמת קור המים [ידועה שיטת הגר"ע יוסף שהעדיף להקדים את הטבילה בערב שבת לבין השמשות והעיקר לא לטבול בחמין, אולם רוב פוסקי הדור חלקו עליו בזה מכל וכל].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל