לתרומות לחץ כאן

האם הפלסטינאים נחשבים עמלק?

שלום להרב,

שאלה: כשה' הוציא אותנו ממצרים ובא עלינו עמלק, ה' צוה לנו לזכור מה שעשה לנו עמלק שנאמר זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים. אשר קרך בדרך וכו' והיה בהניח ה' אלקיך לך מכל איביך מסביב בארץ אשר ה' אלקיך נתן לך נחלה לרשתה תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח" (דברים ט:ז).

הנה כשקם מדינת ישראל אע"פ שלא היה בדרך ציוי ה' ממש כבמדבר מ"מ הרבה יהודים באו לארץ כדי לגור ותיכף שנקראת "מדינה" באו כל סביבותינו מדינות ערביות נגדנו במלחמה, וזה דומה למה שעשה עמלק, ואע"פ שהיו טוענים כל מיני דברים שהיה יותר על הארץ מ"מ גלוי וידוע שאם היה בידם להרבותינו (דרך סגי נהור) כן היו עושים וגלוי שכך כוונתם עד היום, לכן אני שואל האם יש להם דין עמלק?

ואם יש האם חל רק על דור ההוא שהיו במלחמה או גם לצאצאי שליהם? או דילמא לא דמי כיון שלא היה כיבוש ע"פ ציוי ה' ע"י נביא כיון שלא בא המשיח ונחשב כמו מלחמה רגילה או אולי אינו נחשב כמלחמה רגילה ויש להם דין עמלק?

תודה ברכה ונצלחה

תשובה:

שלום רב

יש שמועה בשם הגר"ח מבריסק, והובאה בקובץ הפרדס באחת השנים, שבכל דור אויבי ישראל נחשבים עמלק. אולם התפיסה המקובלת אינה כך, אלא עמלק הם רק אותם שמזרעו של עמלק נכדו של עשו, ולא שאר צוררי ישראל.

מקורות:

מורה נבוכים ח"ג פ"נ. וראה סהמ"צ לרמב"ם עשה קפח. לאחר שסנחריב מלך ארם בלבל את אומות העולם, שוב אין ידוע לנו מי הם אותם המיוחסים לעמלק [ראה ברכות כח א; רמב"ם איסורי ביאה פי"ב הכ"ה], ולכן, בלאו הכי לא ניתן לקיים מצוה זו בזמן הזה (מנחת חינוך אות ה. וראה מערכי לב [להר"ר חזן] דרוש מג).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל