לתרומות לחץ כאן

אזיקון בשבת / קשר עניבה בשבת

שלום רציתי לשאול
א.האם מותר להשתמש אם אזיקון בשבת
ב.האם מותר לקשור שקית זבל באופן שזה קשירה רגילה כמו ההתחלה של קשר עניבה
ג.מה הדין לקשור נעליים באופן שבדרך כלל אני מתיר אותם לאחר שבוע וחצי

תשובה:

שלום רב

א. לענין איסור קושר באיזיקונים, האריכו בזה יושבי על מדיין, האם הידוק האזיקון נכלל במלאכת קושר, ונחלקו בזה הפוסקים דבספר חוט שני כתב דלא חשיב קשירה אלא הידוק, וכ”כ בספר תורת המלאכות (קושר סק”ו) ששמע מהגר”נ קרליץ שליט”א ומהגר”ש וואזנר שליט”א דלא חשיב קושר, ומ”מ מדרבנן אפשר דאסור.

אמנם, במאמר כתב הרה”ג ר’ אשר חנניא (מו”צ בבית הוראה אהבת שלום) דיש לדמות את זה לדברי הרמב”ם דהפותל חבלים חייב משום קושר וא”כ חזינן דאפי’ דבר שאינו צורת קשר הרגילה מ”מ בכלל קושר הוא וה”נ אזיקון דמי להא, [והביא מדברי הגרשז”א זצ”ל דמלאכות שבת תליא גם בלשון בני אדם וכיון שלשון בנ”א הוא ‘לקשור ע”י אזיקון’ הוי בכלל קושר. ולא ברירא לי כדבריו דלשון בנ”א הוא לקשור ע”י אזיקון אלא לחבר ע”י אזיקון וא”כ הוי ראיה לסתור].

וכתב עוד דאפי’ דהרמב”ם לא מוסכם כמש”כ הביה”ל בסי’ שי”ד-ח’ דמהשו”ע שם מוכח לא כרמב”ם אלא כמו רש”י והטור ע”ש, מ”מ יש לפסוק כן מאחר והמ”א בסו”ס שי”ז והגר”ז והמ”ב שם פסקו את הרמב”ם, וגם מהשו”ע אין ראיה לא כן לפמש”כ החזו”א ליישב ההיא דחותמות דהוי כקורע עור שעפ”י החבית.

והביא במאמר הנ”ל שכן שמע ממרן הגרי”ש אלישיב שליט”א ובירר שוב שכן דעתו של מרן ע”י בנו הג”ר משה אלישיב שליט”א.

אבל כאמור, בחוט שני ועוד כתבו דלא חשיב קושר, ומה שהביא ראיה מפותל חבלים יש לדחות דלא דמי דהתם הליפוף דומה לקשר, אבל כאן אין שום שייכות לקשירה.

ויש להדגיש שהנושא אם חשיב קושר הוא מצד האזיקון עצמו ואפי’ לא מחבר ב’ דברים אלא מחבר את האזיקון לעצמו. כאשר הוא מחבר משהו יכול להיות בעיות נוספות של בונה וכדומה.

ב. קשר אחד שאינו כפול אינו כלום.

ג. נחלקו בענין זה הדעות, יש אומרים שכיון שעניבה לבד זה כלום וגם קשר אחד לבד זה כלום, גם צירוף שניהם יחד מותר, ראה רמ"א שיז ה בשם האגור, ויש אומרים שכיון שהעניבה שומרת על הקשר זה מותר רק לפחות מ24 שעות, ראה בית יוסף ט"ז ומגן אברהם שם, וכן הכריע המשנה ברורה שם ס"ק כט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל