לתרומות לחץ כאן

אבא התגלה בתור חולה נפש ומבזה אותי

אבא שלי אובחן חולה מאניה דפרסיה השנה . והוא פשוט רומס אותי במילים בצורה בזויה רוב הזמן בצורה שוטה . וברגע שאני מראה לו שאני מתעצבן ועומד על שלי וכועס על ההתנהגות הלא מקובלת הזאת שלו הוא קצת מתאפס .
האם מותר לי ככה להתנהג אל אבי ובסוגריים ככה ״לחנך״ ולהתעצבן עליו בחזרה בזמן שהוא משפיל אותי בכוונה תחילה בגלל שהוא חולה נפש .

נ.ב מובן מאליו שאני שופט אותו לקו זכות ואני לא באמת מתעצבן עליו כי אני יודע שזה לא הוא באמת. זה פשוט המחלה שהשתלטה עליו.

תשובה:

שלום רב,

מעיקר הדין כתוב שאפילו אם אביו מבזה את בנו, עדיין בנו חייב בכבודו ואסור לו להחזיר לו ולבזות אותו. וכפי שפסק בשו"ע יו"ד סי' רמ סעי' ג': "עד היכן מוראם, היה הבן לבוש חמודות ויושב בראש הקהל, ובאו אביו ואמו ד וקרעו בגדיו והכוהו על ראשו וירקו בפניו, לא יכלים אותם אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים שציוהו בכך"!!

אלא שבמקרה הנוכחי, יתכן שיהיה מותר לך. והשאלה היא האם אתה עושה את זה כדי שיפסיק לבזות אותך ולרמוס אותך כהגדרתך, אז אסור כפי שפסק בשו"ע. אולם אם אתה עושה את זה לטובת אביך כדי להרגיעו, ובכך בעצם אמנם מבזה אותו אבל לטובתו, אז יתכן שיהיה מותר כפי שמותר לרפאות אותו למרות שהוא מכאיב לו. משום שהמטרה היא לטובת האב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל