לתרומות לחץ כאן

קבורת נפלים

בשבוע התשיעי להריון של אשתי התגלה לנו שאין דופק לאחר שבועיים עשינו גרידה ואחרי עוד שבוע וחצי קיבלנו מהפתולוג את החלקים
לא היה לי אומץ להסתכל אבל אשתי תיארה לי שרואים צורה של יד (השאר כנראה זה פרורים) כעת אשתי רוצה לקבור אותו בעציץ בבית
חשוב לי לדעת א. את עמדת היהדות בעניין
ב. האם יש טקס ודברים שאומרים במהלך הקבורה ואם כן מה
ג. האם זה מטמא בטומאת מת (אוהל וארבע אמות)
חשוב לי להדגיש א. שזה דחוף אשתי רוצה לעשות את זה כמה שיותר מהר
ב. שאני רוצה תשובה לכל השאלות לא בטוח שגם אם עמדת היהדות נגד הרעיון זה ישנה לאשתי ולכן חשוב לי לדעת את הפרטים והמשמעיות שיש לזה מבחינת ההלכה
נ.ב. כמובן שאם יש משמעויות נוספות מבחינת ההלכה אשמח גם לדעת עליהם

תשובה:

שלום רב,

עובר שנולד שלם לגמרי, החל משלושה חודשים עפ”י ההלכה יש לקוברו. למעשה, בית החולים מטפלים בזה. יש להם הסכמים עם בתי קברות מסויימים שם הם קוברים את הנפלים. יש מקומות שנוהגים לטפל בקבורתם בכבוד יותר, כמו בחלקת הפרושים בביה”ק בירושלים. ויש מקומות שקוברים אותם בצורה פחות מכובדת, ואין כאן המקום להרחיב. לאחרונה נודע לי שיש אנשים שלקחו על עצמם לטפל בזה כדי שבכל המקומות תהיה קבורה מכובדת לנפלים.

עובר קטן כל כך לא צריך לקבור.

ההצעה של אשתך מאוד לא נראית לי!!! לגבי טומאת מת, לא ברור אם יש כאן או לא, ראה בנודע ביהודה יו"ד סי' צז שכתב שלאחר ארבעים יום יש לחשוש לטומאת מת.

אבל צריך לדעת להפרד מהעובר ולגמור, לא להשאיר בבית, זה מאוד לא בריא לנפש, ויש למנוע אותה לגמרי מלעשות את זה. צריך לדעת ש25% מההריונות מסתיימים בהפלה מוקדמת וזה טבעי לגמרי.

בשורות טובות, ושתזכו לזרע בר קיימא!

מקורות:

כידוע נחלקו הפוסקים האם יש חיוב קבורה בנפל או לא. דעת המג”א (תקכו ס”ק ג’) שיש חיוב קבורה גם בנפלים. וכן כתבו חת”ס או”ח קמד, שו”ת אבני נזר יו”ד תע”ב, אבני צדק יו”ד קמה, שו”ת מנחת אלעזר ח”א סי’ נב שהאריך בזה. ויש שחולקים וסוברים שאין חיוב קבורה בנפלים, ראה שו”ת בנין ציון קי”ג, ור’ יונתן אייבשיץ בספרו בינה לעיתים על הרמב”ם (הלכות יו”ט פ”ב ה”ג). אולם הלכה למעשה המנהג הוא לקרוב עוברים.

אכן בשו”ת שואל ומשיב (הובא במשמרת שלום אבלות אות קיג) ציין דוקא אם נולד בחודש החמישי כשהוא שלם באבריו. ובשו”ת מהרש”ם ח”ד סי’ קמו ציין כבר על חודש רביעי. אני לא בטוח שהזמנים הללו הם בדוקא, העיקר שיש ראשו ורובו כלומר יש צורה של עובר, אז הוא חייב בקבורה. ראה באבני נזר שם שהביא מהב”י בשם הרמב”ן בסי’ שעד כי מדינא קבורה הוא בראשו ורובו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אני משוכנע שהן טועות. אני מכיר אשה שכבר עברה ארבע הפלות כאלו ושכחה מהן לגמרי. אוי ואבוילה אם היו לה 4 עציצים מאיימים בסלון, זה הזוי…

  2. בוודאי לא לקבור בעציץ. אם נפל חייב בקבורה זה בזיון המת. יש לקבור בקרקע במקום שמיועד לכך. צרו קשר עם אגף הקבורה במשרד לשירותי דת.
    שלא תדעו עוד צער. אכן עברו 3 שנים ויותר, אך אני כותב את הדברים כדי שאם ח"ו מי שייתקל בשאלה, יידע מה עליו לעשות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל