לתרומות לחץ כאן

ברכת האורח בן הסמוך על שולחן אביו

שלום לכבוד הרב,
אני נוהג לקרוא כל יום בספר "אך טוב וחסד – הלכה יומית" כל יום אחרי התפילה, יש שמה הלכות מסודרות לכל יום ויום עפ"י פסקי מרן הרב עובדיה זצ"ל והראשל"צ הרב יצחק יוסף

השבוע נתקלתי בהלכה שגרמה לי לבלבול, זהו לשונה:
"בן הסמוך על שולחן אביו, האם יאמר ברכת האורח בברכת המזון?
– בן הסמוך על שולחן אביו וכן בחורי ישיבה בישיבתם צריכים להוסיף בברכת המזון ברכת האורח (שו"ת הראשל"צ ב, סימן כג)"

האם הכוונה כאן לבן שהתחתן והוא סמוך על שולחן אביו? זאת הכוונה? כי אם לא זה לא מסתדר, הרי בן שלא נשוי וגר עם ההורים והוא סמוך על שולחן אביו – אינו אומר ברכת האורח בברכת המזון, אם כן איך כתבו כך? אולי טעות בדפוס?
וגם הפסקה השנייה לא מובנת עם הבחורי ישיבות

אשמח להבין את ההלכה
תודה רבה לרב, פשוט זה מטריד אותי כבר כמה ימים ואין לי מישהו אחר לשאול

תשובה:

שלום רב

אדם נשוי שאינו סמוך על שולחן הוריו ודאי אומר ברכת האורח, בזה אין ספק, הנדון הוא בבן גדול הסמוך על שולחן אביו ואינו נשוי, ובזה נחלקו חכמי הספרדים: בכף החיים למהרי”ח סופר זצ”ל סימן ר”א ס”ק י”ג כתב: ולכאורה נראה דהיינו דוקא באינו סמוך על שלחנו אבל בסמוך על שלחנו יש לו דין של בן בית ולא אורח ואינו צריך לברך ברכת האורח. אבל בספר כף החיים למוהר”ח פאלג”י כתב בסימן כ”ה סעיף מ”ג שאם הוא גדול אע”פ שסמוך על שלחן אביו צריך לברך ברכת האורח. וכנראה הכריעו לחומרא כדעה השניה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. תשובה יפה.
    ויש להוסיף שכן נראה שסברו המשנה ברורה, המגן אברהם והגרי"ש אליישיב- שאכן אף בני הבית הסמוכים על שולחן בעה"ב צריכים לומר ברכת האורח.
    שבמשנה ברורה סי' רא' כתב בסעיף קטן א'- לענין הדין בשו"ע שם- שמכבדים את החכם לברך לכולם, אך אם יש אורח מכבדים אותו בכדי שיברך ברכת האורח [בזמנם רק אחד בירך והוציא את כולם, ועל כן אם האורח הוא זה שיברך, תהא ברכת האורח] אז כתב המ"ב שאם יש אורח, יתן לאורח 'או למי שירצה מבני ביתו ויברך ג"כ לבעל הבית'. וכן פסק מפורש המגן אברהם בסי' רא' סק"ד, וכן פסק הגרי"ש אליישיב שאף בני הבית הסמוכים על שולחנו צריכים לומר ברכת האורח [הובא בספר וזאת הברכה עמ' 143].
    בהצלחה, רפאל כהן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל