לתרומות לחץ כאן

תשובה לאדם שחטא באיסור אשת איש

שלום לכבודו לפני מספר שנים בערך 4 שנים חטאתי ביחסים עם אשת איש ואין לי מזה מנוח ורציתי לדעת מה התיקון על זה מה אני צריך לעשות? כדי לתקן

תשובה:

שלום רב,

ראשית האיסור הוא כמובן אינו איסור כרת כפי שכתבת בכותרת אלא איסור מיתת בית דין שזה חמור הרבה יותר. וברור שאיסור אשת איש הוא אחד האיסורים החמורים.

למען האמת אין לי "מתכון" לדרך תשובה ותיקון שאתה צריך לעשות. אבל ברור שחיזוק בתורה וביראת שמים, בהקפדה על שמירת המצוות זה עצמו מסייע בתשובה ובתיקון.

אצטט לך משו"ת נודע ביהודה (או"ח ח"א סי' לה, שהיה מגדולי הפוסקים לפני למעלה מ250 שנה – רבה של פראג. הוא נשאל על אדם אחד שחטא באיסור אשת איש וביקש סדר תשובה ותיקון מה עליו לעשות וכך השיב לו הנודע ביהודה:

"מה שביקש מעלתו ממני לסדר לבעל תשובה זה תשובה על עונו והזכיר שהוא אדם חלוש מאוד לא יסבול קושי התעניות וסיגופים גם הזכיר נפלאות מהתמדת לימודו יומם ולילה ואינו שח שיחה בטילה כלל ואינו שוכב בלילה במטה כלל. הנה הקשה לשאול ממני דבר קשה שאיני רגיל להשיב לשואל ממני שאלה בדבר שלא אוכל למצוא שורש בדברי הגמרא והפוסקים כי לא מצינו בכל התלמוד מספר התעניות ימים חרוצים וקצובים לכל חטא ואשמה כפי חומר העון….רק שספרי המוסר והתשובה האריכו בזה ורוב דבריהם בנוים על סברות כרסיות בלי שורש וספר אחד נשען על חבירו בלי יסוד כלל. ומצינו בזה הרבה חומרות והרבה קולות ולכן קשה עלי להשיב בזה…אמנם אחרי אשר מעלתו מפציר בזה והאיש הוא צורבא מרבנן ואיש חלוש לכן לא אמנע מלדבר קצת בזה.

ולאחר התנצלות זו כותב לו הנודע ביהודה סדר תשובה ארוך וקשה מאד שאם תרצה תוכל לעיין בו. אבל העיקר הוא שמצד אחד חייבים להבין שנעשה כאן חטא חמור ביותר. אולם מאידף אדם צריך להכיר את כוחו ולא לקפוץ מעל ליכולתיו. לכן אני סבור שאם אתה מתחזק בתורה ויראת שמים והקפדה על המצוות, זו התשובה השלמה וכך בורא עולם יכול לקבל את תשובתך המלאה והכנה.

 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. האם אשת איש שחטאה בקרבה לגבר זר וביאה דרך איברים זו אותה חומרה? מה התיקון שלה? היא לא מוצאת מנוח כבר הרבה זמן ומצבה קשה.

  2. השאלה אם זה אותו הדבר או לא, זה בעצם תלוי מה היא מחשיבה ביאה דרך אברים. האם הכוונה מאחור, אז החומרה היא אותו הדבר! זה נחשב לביאה שלא כדרכה שזה איסור ביאה רגיל, ובאופן עקרוני גם נאסרת לבעל ולבועל. אולם אם הכוונה למשהו אחר, זה גם חמור מאד וזה איסור דאורייתא, אבל לא עומד בחומרתו של "אשת איש".

  3. לא ביאה כדרכה ולא ביאה שלא כדרכה. ביאה בפה. סליחה על ההתבטאות. איך תחזור בתשובה? אין לה מנוח ומאוד קשה לה. תודה רבה!

  4. כאמור, זה איסור חמור אבל אין זה איסור אשת איש ואינה אסורה לבעלה. ברור שהתשובה צריכה להיות בהתאם בנוסף, האישה חייבת לגדור לעצמה כמה גדרים כדי שלעולם לא תגיע לידי ייחוד האסור, שזה בעצם הגורם שגרם לכך שהיא הגיעה למצב הזה.

  5. שלום רב לכבוד הרב. קראתי את התשובה מתוך התעניינות בלבד ואני מבקשת מחילה מכבודו של הרב אך כשקראתי את תשובת הרב שלי"טא שכתב שאיסור אשת איש אינו איסור שעונשו כרת אלא מיתת בית דין שהוא הרבה יותר חמור לפי דברי הרב שלי"טא, השתוממתי שכן זכרתי שקראתי בעבר שלא כן הוא, אלא איסור אשת איש הוא איסור שעונשו כרת ללא עדים והתראה וכאשר עם עדים והתראה עונשו מיתה בבית דין. ואכן כך קראתי גם עתה כשניסיתי לבדוק זאת באינטרנט:
    מסכת כרתות פרק א
    א,א שלושים ושש כרתות בתורה: הבא על האם, ועל אשת האב, ועל הכלה, הבא על הזכור, ועל הבהמה, ואישה המביאה את הבהמה, והבא על אישה ובתה, ועל אשת איש, הבא על אחותו, ועל אחות אביו, ועל אחות אימו, ועל אחות אשתו, ועל אשת אחיו, ועל אשת אחי אביו, ועל הנידה, והמגדף, והעובד עבודה זרה, והנותן מזרעו למולך, ובעל אוב, והמחלל את השבת, וטמא שאכל את הקודש, והבא אל המקדש טמא, והאוכל חלב, ודם, ונותר, ופיגול, השוחט ומעלה בחוץ, האוכל חמץ בפסח, האוכל והעושה מלאכה ביום הכיפורים, המפטם את השמן, והמפטם את הקטורת, והסך בשמן המשחה; הפסח והמילה, במצות עשה.
    כמובן שאני מבקשת מחילה מכבוד הרב החשוב שכתב תשובה זו ואין כוונתי לבזותו כלל חס וחלילה.

  6. אינך צריכה להתנצל כלל, רבים שואלים באתר כאוות נפשם וזה בסדר גמור.
    ברור שללא עדים זה איסור כרת וכפי שהבאת כאן. אבל כאשר אנו רוצים למדוד את חומרת העבירה ודאי שאם בעדים זה מיתת בי"ד אז זה חמור יותר מאיסור נדה שגם בעדים זה יהיה כרת. לכן כאשר השאלה היא עשיית תשובה, המדד כמובן הוא בין היתר חומרת האיסור וחומרת האיסור הוא איסור של מיתת בי"ד.

  7. כבוד הרבנים שליט"א שלום עליכם,
    ראשית,
    אני חייב לציין שאני ממש נדהם מהישרות והעיניניות של התשובות,
    באופן נהיר, ברור וללא משוא פנים.
    שנית,
    לצערי הרב מאד הנושא הזה מכיוונים שונים, צף ועולה לצערינו הרב מאד אפילו בציבור שומרי תו"מ,
    שאלתי היא –
    האם במידה והעדים בנישואיה של האשת איש, אינם כשרים לחלוטין
    האם זה מיקל מחומרת המעשה ?
    [כמובן שעצם העניין עצמו הוא קשה מאד ולא יעשה אבל לצערי מתוך המציאות אני מדבר]

  8. לא נראה לי. פשוט ההגדרה "אינם כשרים לחלוטין" אינה ברורה דיה. אם הם מחללי שבת, זה סיפור אחד. אבל אם לפחות רשמית הם אינם מחללי שבת, זה מאד מורכב. ואפילו אם הם פסולי עדות, יש צורך לפסול אודם ע"י עדות בפניהם בביה"ד, אחרת הם עדיין כשרים לעדות. מלבד זאת, לא ברור עד כמה זה מבטל את הקידושין בפרט ביחס לאיסור אשת איש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל