לתרומות לחץ כאן

ספינה שנבנתה באיסור האם מותר להכנס בה?

בס״ד, אם בנו ספינה באיסור , היינו בשבת. האם נאמר שיש איסור להכנס בה עולמית ? האם דין הספינה הוא ממש כמו דין בית שנבנה באיסור שאז ראוי להחמיר ולא להכנס בו? מצינו שבבית עצמו שהוא מלאכת מחובר כך כתבו ונראה שראוי להחמיר, וגם בדין מחובר כבית אם כבר נכנס צריך להמתין שיעור בכדי שיעשו סימן שכה ה-ו (היינו שיספרו את מספר השבתות וי״ט שנעבד, ואז יכנסו) אבל בספינה מה יהיה הדין? מפני שראינו בסימן שכה, יד – שכתב בקבר לא יקבר עולמית ובקבר זה לצורך מחובר, והאם דינו חמור מהספינה לעניין מחובר? ( ובנידון השאלה הוא כאשר אין רגילות שנבנה בקבלנות). ואם יש הבדל בין נבנה באיסור שכיר יום לנבנה בקבלנות שרק אסור משום מראית העין? תודה ואשמח למקור מדוייק לשאלה זאת. וקיצור העניין האם ספינה זה כמו בית לעניין שנעשה באיסור

תשובה:

שלום רב

די לנו בהעתקת לשון השו"ע בסי' רמד:

סעיף ג
אם בנו אינם יהודים לישראל בית בשבת, באיסור, נכון להחמיר שלא יכנסו בו. הגה: מיהו אם התנה ישראל עם א"י שלא לעשות לו מלאכה בשבת, והאינו יהודי עשאה בעל כרחו למהר להשלים מלאכתו, אין לחוש (מרדכי ריש פרק מי שהפך ורבי' ירוחם ובית יוסף, וע"ל סימן תקמ"ג).

סעיף ד
מלאכת פרהסיא, אפילו במטלטלין כגון ספינה הידועה לישראל, דינה כמו מלאכת מחובר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה היא למדנו שזה רק חומרא לא להכנס, כך מביא המ״ב ולא מדינא , וגם בהלכה ברורה , והשאלה היא שהרי ראינו שהמחובר יש מחלוקת במלאכת פרהסיה בקבר שבנה הגוי בשבת , סימן שכה ,יד. , ושם הטז כרן שרק לקבר נאמר , ופסק השוע ס״ק עג שיש להקל אם זה לא קבר . ולכן אם לצורך מחובר זה כמו מחובר ומלאכת פרהסיה אפילו מטלטלין דינה כמחובר , ורק להחמיר, והרי שהגמרא דיברה מ״ק יב. על מר זוטרא שהחמיר מחוץ לתחום לא להכנס לבית שבנו לו, ושם נפסק כטז שזה רק חומרא ואם זה בבית ולא ספינה וגם בקבר נפסק להקל אם זה לא בקבר במקום הצורך, לכן לא יראה לומר שבתלוש שנבנה באיסור מראית עין יש להתיר , וגם אם נבנה ע״י הגוי בשכר שבת לא נקל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל