לתרומות לחץ כאן

מוקצה בשבת / פסיק רישא

בס"ד
שלום רב
יש לי כמה שאלות בנושא שמירת שבת קודש.
1. שמעתי שאם אדם עשה מלאכה אסורה בשבת שלא במתכוון הוא יצא זכאי וזה לא נחשב שחילל שבת. האם זה נכון ? כלומר אם אדם קרע בטעות את הכפתור בבגדיו , או קרע בגד או נייר בשוגג או אפילו אם לא עלינו נשען על הקיר וסגר את האור בשוגג , הוא לא נענש על כך. השאלה שלי היא האם לקרוע כפתור מהבגד ולסגור את האור כשכל זה נעשה בשוגג זה באותה רמה ? כלומר קריעת בגד וסגירת או פתיחת החשמל זה אותו הדבר מבחינה הלכתית ?

2. בנוסף , האדם אינו ציפור , ולא יכול לעוף באוויר, הוא הולך , מתיישב, שוכב ובעת כל הפעולות האלו שערות זעירות מבגדיו נתלשות בין אם מבגדיו בין אם ממצעיו , הוא הורג חיידקים ויצורים זעירים קטנים כהולך ברחוב , ועוד הרבה פעולות שנעשות ללא רצון האדם. אני רואה זאת תמיד כשאני מורידה את בגדיי או מלבישה אותם , כשמסתכלים לכיוון האור רואים זאת באופן ברור. ואין שליטה על כך , אך זה תמיד קורה. אין דרך ללבוש בגד , להתכסות בשמיכה או ללכת ברחוב מבלי לגרום לפעולות כאלו להתרחש. איך ההלכה מתייחסת לכל זה ? זה פסיק רישא ? או שזה אפילו לא פסיק רישא אלא פעולות פשוטות המותרות בדיוק כמו מזיגת היין או המים לכוס , בציעת החלה , אכילה ועוד.. ?

3. שמעתי שיש האוסרים לגעת בחפצים מסויימים בשבת קודש כשאין לאדם צורך ממש. כלומר מותר לאכול ולהחזיק ביד את המזלג כל עוד אני צריכה אותו אך ברגע שסיימתי לאכול , אסור לגעת במזלג , להחזיק ביד או "לשחק איתו" בזמן ברכת המזון למשל.
האם זה נכון ? האם יש רבנים שכן מתירים דברים כאלה ?

4. שמעתי שאצל האתיופים היהודים הדתיים אסור להדליק נרות בערב שבת כדי להינות מהאור בשבת עצמה כי הנר הוא מוקצה ואזור שידלק בשבת ויכבה בשבת. כיצד גדולי ישראל מאשרים ? כל שאר החרדים והדתיים מדליקים וזו נחשבת מצוה גדולה . ואני ודאי נוהגת כך גם.

5. האם בשבת קודש, מותר להרים מהרצפה חפצים שנפלו ולזרוק לפח ? כמו נייר , מזלג , כוס חד פעמית כתפור שנפל מהבגד, וכדומה ?

6. מה צריך לעשות כשבשבת רואים שערה על הבגד או על הצלחת או בתוך הכוס ? ומה עושים כשיש פירורי לחם או שומשום שנפל מהחלה לבגדים ? מותר להסיר עם האצבעות ?

7. קראתי בספר " שמירת שבת הכהלכתה " שלא נאסר עלינו לבצע פעולות בשבת. אלא אסור לעשות ל"ט מאלכות ותולדותיהן. כלומר כל מה שלא אסור – הוא מותר לכתחילה מעיקר הדין ?

אבקש לענות לי עד היום בערב.
תודה.
שבת שלום.

תשובה:

שלום רב

  1. למעשה עשית תערובת משני מושגים שונים… פעולה בשוגג פירושה שעשית את המעשה בכוונה תחילה אלא שלא זכרת שהיום שבת או לא זכרת שהמעשה אסור בשבת. פעולה כזו נחשבת חטא בשוגג המצריך כפרה. הפעולות שאת הזכרת נקראות "מתעסק", כלומר שאין בכלל כוונה לפעולה, אדם נשען על קיר והאור נדלק או הכפתור נושר וכו', זה לא פעולת איסור בכלל ואין חשש.
  2. פעולות אלו אינן פסיק רישא, אין פעולה מסוימת שמשירה שיער, אלא שכאשר את הולכת זמן מסויים עם בגד קורה שנושר שיער, כך שזה בסדר גמור. הריגת חיידקים מותרת בשבת… יצורים שאינם נראים בעין אין להם כל משמעות הלכתית, הן מבחינת שבת הן מבחינת איסור אכילת שרצים.
  3. חפצים שמיועדים לשימוש תמידי כמו מזלג, מותר לטלטל גם שלא לצורך כלל. ראי משנה ברורה סי' שח ס"ק כג.
  4. זו טעות של הקראים שלא קיבלו את הדרכת חז"ל… השאלה אינה על היהודים אלא על אלו שאינם יודעים…
  5. כל ליכלוך שמפריע מותר לשים בפח מדין גרף של רעי.
  6. מותר.
  7. ברור מאליו. השבת אינה בית כלא… כבר מזמן הסבתי את תשומת ליבך שאת לוקחת את קיום המצוות באופן מידי מלחיץ, נוטה להמציא הלכות משלך וללכת לקיצוניות גדולה שאין לה בסיס הלכתי וחבל. הכל צריך להיות הרבה יותר רגוע ושמח.

בהצלחה רבה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל