נטל ידיו לפני קידוש / הנחת מאכל יבש על פלטה שתדלק בשעון שבת

רבני בית ההוראה
י"ב טבת ה'תשע"ז

שלום לרב
1. מדוע אדם שנטל ידים בטעות בליל שבת כבר לא יכול לקדש?
2.אשה שקצצה כל שערות ראשה- מחויבת בכיסוי ראש?
3. האם יש אפשרות להכניס לתנור שמופעל עם שעון שבת מאכל יבש כשהתנור קר בזמן הכנסת המאכל?
שבוע טוב

תשובה:

שלום רב

  1. ראשית השאלה לא מנוסחת נכון… אין כל צד בעולם שהוא לא מקדש, השאלה על מה מקדשים, האם על היין כרגיל או על החלות, והיינו שאומר ברכת המוציא ואחר כך את ברכת הקידוש ואוכל מהפת. ובענין זה נחלקו הדעות בשו”ע בסי’ עא סעי’ יב שהביא את שתי השיטות, בשו”ע שם כתב שבזה שנטל ידיו גילה דעתו שהלחם חשוב בעיניו יותר מהיין ויקדש עליו, אולם במקרה שלך שזה היה טעות זה לא שייך, וראה בכף החיים שם ס”ק עז שהמנהג אינו כשו”ע וגם במקרה כזה מקדשים על היין ומיד אחר כך מברכים המוציא.
  2. מסברא נראה שאם אין לה שערות כלל, אינה חייבת מעיקר הדין בכיסוי ראש. אמנם מנהג כמה מנשות הונגריה שקצוץ את שיער ראשן בלבד כיסוי הראש שלהם. אולם מעיקר הדין כאמור, אם אין שיער לא צריך לכסות את הראש.
  3. ראה כאן שהארכנו בענין זה לגבי הנחה על הפלטה מאכל יבש ולח, אולם יתכן שבתנור שניתן לשנות בו מצבי חימום יש להחמיר יותר, משוןם שהוא יותר מיחזי כמבשל, אלא שלא ראיתי כרגע מי שמחלק בזה.

2 תגובות

  • מאת שרי:

    בס”ד
    לא הבנתי. מדוע אדם שנטל ידיו לא יכול לקדש על היין ?
    אני תמיד נוהגת ליטול ידיי לסירוגין ללא ברכה לפני הקידוש .
    האם זה בסדר ?

  • מאת רבני בית ההוראה:

    זה מיותר וגורם בעיה בנטילה של אחר כך. אין סיבה לעשות דברים מיותרים, אם הידים נקיות ולא נגעת בדבר מטונף וכדומהאין צורך ליטול לפני קידוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים