לתרומות לחץ כאן

מצות אכילת בשר בימינו

שלום לכבוד הרבנים, כל אחד לפי כבודו ומעלתו.
בימים האחרונים, נקלעתי לדיון ועיסוק בסוגיית אכילת בשר בימינו. בחלק מהמקרים הועלו לדיון מקורות וסוגיות שונות שיש לדון בהם במסגרת הסוגיה האמורה לעיל.
בתמצית הדברים, שאלותיי פשוטות הן:
1. האם אכן יש מצוות אכילת בשר בימינו? או שמא משחרב בית המקדש השמחה רק ביין כפי שמובא בגמרא.
2. האם אכילת בשר בימינו, היא אכילה מתוך היתר שניתן לעם ישראל? הובא בפניי שייתכן ומדובר בהיתר בזוי (מושג שלא היה מוכר לי קודם) בדומה ללקיחת אישה בשבי במהלך המלחמה…
3. על אף השאלות דלעיל, מתוך ההנחה הפשוטה שמותר ואף מצווה לאכול בשר (כפי שעושה היום כל עם ישראל) – האם יש להימנע מאכילת בשר בימינו אנו, וזאת לאור התעשייה ההולכת וגדלה, בכדי להימנע מלעבור על איסור צער בעלי חיים. להבנתי, שאלה זו הובאה בפני רבים מגדולי דורנו אך לא מצאתי תשובה החלטית בעניין.
לתשובתכם אודה.
בברכה
תשובה

שלום רב

מצות עשה לשמוח ביום טוב ובחול המועד ((נחלקו הראשונים אם מצות שמחה בזמן הזה וכן בשאר דברי שמחה הנוהגים ביו”ט אם הוא מן התורה או מדרבנן, שדעת הרמב”ם וכמ”ש (הל’ יו”ט פ”ו הי”ז -יח) “שבעת ימי הפסח ושמונת ימי החג עם שאר ימים טובים כולם אסורים בהספד ותענית, וחייב אדם להיות בהן שמח וטוב לב הוא ובניו ואשתו ובני ביתו וכל הנלוים עליו שנאמר ושמחת בחגך וגו’, אף על פי שהשמחה האמורה כאן היא קרבן שלמים כמו שאנו מבארין בהלכות חגיגה יש בכלל אותה שמחה לשמוח הוא ובניו ובני ביתו כל אחד ואחד כראוי לו – כיצד הקטנים נותן להם קליות ואגוזים ומגדנות, והנשים קונה להן בגדים ותכשיטין נאים כפי ממונו, והאנשים אוכלין בשר ושותין יין שאין שמחה אלא בבשר ואין שמחה אלא ביין, וכדעתו נקט להלכה למעשה בשאגת אריה (סי’ סה), ואילו שיטת התוס’ (מו”ק יד: ד”ה עשה) שמצות שמחה מן התרה הוא דווקא בשלמי שמחה ואילו מצות שמחה שאמרו לשמח בניו וביתו ולאכל בשר הוא מדרבנן.

נמצא שבכל מקרה יש מצוה לאכול בשר בחג גם בזמנינו, אלא שהמחלוקת היא האם זה מדאורייתא או מדרבנן.

אינני יודע מה זה היתר בזוי… זו סתם פרשנות, בסוגיא בסנהדרין נט ב הובא על פי הכתוב כירק עשב נתתי לכם את כל, שלאחר המבול הותר לבני האדם לאכול את כל הבהמות והחיות.

ההנחה כאילו היום יש יותר צער בעלי חיים היא לא נכונה, ומחלישה את מערכות הכשרות בלי שום סיבה, בעלי החיים ניתנו למאכל האדם ואין בכך כל פסול. יש אירגונים של צער בעלי חיים שמאמצים לעצמם דתות חדשות מתוך חולשה בקיום מצוות הדת היהודית, ואין צורך להסחף למקום הזה… יש מספיק מצוות בדרך…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל