לתרומות לחץ כאן

החזקת אייפון לא כשר

שלום וברכה!
ברצוני לשאול. האם מותר לי להחזיק מכשיר אייפון ? האם זה איסור הלכתי ? מה המקור לאיסור או להיתר בנדון ?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

ברור שלהחזיק איטרנט שאינו מסונן זה איסור גמור, הגמרא בבא בתרא אומרת שההולך על שפת הנהר במקום שנשים רוחצות ומעצים עיניו נקרא רשע! אף שעצם עיניו ולא ראה כלום, משום שלא היה לו לבוא לידי נסיון, "איכא דרכא אחרינא" – יכול היה ללכת בדרך אחרת, ולכן, מי שמסתכל במראות שאינם צנועים, אפילו במקרה, קופץ לו פרסומות וכו', עובר בלא תתורו, אבל גם מי שמצליח להזהר, נקרא רשע… טלפון כשר עם אינטרנט מסונן כהלכה זה כבר סיפור אחר.

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לכבוד הרב ,

    מובן שאייפון וה"ה לסמארטפון ומחשב בלי מסונן שבעיתי ויכול לגרום לאדם דברים לא טובים כלל. גבי מה שכתב כבודו להסביר הטעם לאיסור שכתבת וזאת לשונך " הגמרא בבא בתרא אומרת שההולך על שפת הנהר במקום שנשים רוחצות ומעצים עיניו נקרא רשע! אף שעצם עיניו ולא ראה כלום, משום שלא היה לו לבוא לידי נסיון, “איכא דרכא אחרינא” – יכול היה ללכת בדרך אחרת, ולכן, מי שמסתכל במראות שאינם צנועים, אפילו במקרה, קופץ לו פרסומות וכו’, עובר בלא תתורו, אבל גם מי שמצליח להזהר, נקרא רשע…"

    הרי במה שהשוית ראית נשים אמיתיות ערומות בשפת נהר למה שמופיע בטלפון (תמונה) לא בדיוק אותו דבר, ויש חילוק גדול בן חומר עבירה שבש"ס ובין נדיון השואל.

    ועוד במקרה שקופץ פרסומות לאו דוקא אשם האדם כי כשם שהשוית למקרה אמיתי איפה יש נשים לא צנועות גם אפשר לומר כאן זה ככיון שלא ודאי שיופיע דבר כזה נחשב כמו מישהו שנוהג מכונית שלו שיכול שלא יעבור ממול חוף הים ואפילו במקום נורמלי יכול נערה כלשהי לעבור מול האוטו ברמזור במלבושים קצרים מדי , או בסופרמרקט ומה יעשה האדם, שלא יצא מביתו?!

    ודאי שלכתחילה יש לעשות הכל כדי יהיה אפשרות מינימלי שיקרה זה, כי אי אפשר אף פעם לא יקרה כלום כיון שמצוי " האקר" שבונים יכולת לעשבור הסינון ובגללם לאסור כל דבר חומרא יתרה. אולי יש ללמוד זכות שאנשים פשוט לא יודעים על דברים אלו שיש בעיה ושה' יעזור להם בדרך אתר טוב כמו כאן.

    ברכה והצלחה

  2. לא הבנתי את חילוקיך כלל: מה שחילקת בחומרת העוון אינו רלוונטי, העיקרון הוא אחד, שאדם שמביא עצמו לנסיון נקרא רשע, לא חשוב מה חומרתו. ב. ודאי שאדם אשם שקןפץ לו פירסומות, שהרי הוא יודע שכאן קופצות פרסומות ובטלפון כשר לא קופץ… ברור בעיני שגם הגמרא על ההולך על שפת הנהר זה לא רק כשהוא בירר קודם לכן שבטוח יש שם נשים…
    הדברים פשוטים, ואגב, שמעתי דברים אלו מהגאון רבי משה צדקה, נכון לומר דבר בשם אומרו.
    מאוד מצא חן בעיני ההגדרה, שנקרא רשע הוא זה שלא נכשל ועצם עיניו, זה שנכשל לא מדברים עליו בכלל…

  3. לכבוד הרב,

    תודה על תשובתך.
    הבאתי מקורות למי שירצה לעיין עוד בנושא זה גבי הסתכלות על נשים ולהתחזק.

    תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף נז ע"ב:

    ועוצם עיניו מראות ברע – א"ר חייא בר אבא: זה שאין מסתכל בנשים בשעה שעומדות על הכביסה. היכי דמי? אי דאיכא דרכא אחריתא, רשע הוא! אי דליכא דרכא אחריתא, אנוס הוא! לעולם דליכא דרכא אחריתא, ואפ"ה מיבעי ליה למינס נפשיה.

    ורשב"ם שם פירש:
    שאין מסתכל – כשהוא הולך על שפת הנהר.
    היכי דמי – דמשתבח ביה קרא אם עוצם עיניו דמשמע שאם לא יעצים עיניו אינו לא צדיק ולא רשע.
    אי דאיכא דרכא אחרינא – ואזיל בהך.
    רשע הוא – ואף על פי שעוצם עיניו שלא היה לו לקרב אלא להרחיק מן העבירה דקיימא לן חולין (דף מד:) הרחק מן הכיעור.
    אנוס הוא – אם מסתכל דרך הליכתו ואונס רחמנא פטריה ולמה מזקיקו הכתוב להעצים עיניו דמדמשתבח ביה קרא שמעינן דצריך לעצום עיניו.
    למינס נפשיה – להטות עיניו לצד אחר והיינו דמשתבח ביה קרא דאי אניס נפשיה חסיד הוא.

    בש"ע אה"ע סימן כא סעיף א וז"ל:

    צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד. ואסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמוז בעיניו לאחד מהעריות. ואסור לשחוק עמה, להקל ראשו כנגדה או להביט ביופיה. ואפילו להריח בבשמים שעליה אסור. ואסור להסתכל בנשים שעומדות על הכביסה. ואסור להסתכל בבגדי צבעונים של אשה שהוא מכירה, אפילו אינם עליה, שמא יבא להרהר בה. פגע אשה בשוק, אסור להלך אחריה, אלא רץ ומסלקה לצדדין או לאחריו. ולא יעבור בפתח אשה זונה, אפילו ברחוק ארבע אמות. והמסתכל אפילו באצבע קטנה של אשה ונתכוין ליהנות ממנה, כאלו נסתכל בבית התורף (פי' ערוה) שלה. ואסור לשמוע קול ערוה או לראות שערה. והמתכוין לאחד מאלו הדברים, מכין אותו מכת מרדות. ואלו הדברים אסורים גם בחייבי לאוין.
    ובערוך השולחן אה" סימן כא-א' וז"ל:

    וע"ש מה פירשו על דבריו. רק הבאתי מקורות.

    ערוך השולחן שם סעיף א' וז"ל:

    אחרי פרשת עריות כתיב [ויקרא יט, ב] דבר אל כל עדת ב"י ואמרת אליהם קדושים תהיו דכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה היא גדר קדושה וצוה הקדוש ברוך הוא לכל ישראל למגדול ועד קטן לפרוש מאד מאד מן העריות ולגדור בהן גדרים וסייגים דמפני שעריו' נפשו של אדם מחמדתן לפיכך צריכה גדרים הרבה ולפיכך צריך אדם להתרחק מן הנשים מאד מאד ואסור לקרוץ להן בידיו או ברגליו ולרמוז להן בעיניו ולהרהר בהן וע"ז נאמר [במדבר טו, לט] ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם ועינא ולבא תרי סרסורי דעבירה ודוד המלך ע"ה התפלל ע"ז הט לבי אל עדותיך העבר עיני מראות שוא ואסור לדבר עמהן לשם תאוה או לשחוק עמהן ולהקל ראש כנגדן או להביט ביופיין וכן אמר שלמה המלך ע"ה כי נופת תטפנה שפתי זרה וחלק משמן חכה ואחריתה מרה כלענה חדה כחרב פיות רגליה יורדות מות שאול צעדיה יתמוכו ואפילו להריח בבשמים שעליה ועל בגדיה אסור ואסור להסתכל בנשים שעומדות על הכביסה מפני שרגליהן מגולות ואם יש דרך אחר לא יעבור בדרך הכביסה ואם אין דרך אחר יעצים עיניו מלהסתכל בהן ובזה נאמר ועוצם עיניו מראות ברע [בבא בתרא נ"ז ב]:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל