לתרומות לחץ כאן

שכח על הניסים בברכת המזון

בברכת המזון בחנוכה, אני לא ידעתי מה להגיד מגדיל או מגדול, והשאלה עלתה לי במהלך הברכה, ואז נאלצתי להפעיל את שיקול הדעת, ואמרתי מגדיל. ובדקתי לאחר מכן באתר הדברות ומצאתי שאלה דומה לשלי, והתשובה היא מגדיל.

כמו כן בברכת המזון שכחתי להגיד על הניסים, ונזכרתי רק אחרי שהזכרתי את שם ה'. ועל הכל ה' אנחנו מודים לך ומברכים את שמך, ואז משיקול דעת עצרתי ברגע שנזכרתי, ואמרתי את על הניסים. וגם כאן מצאתי שאלה דומה עם תשובה כזאת – אם שכח לומר "על הניסים" בברכת המזון וכן בתפלה בברכת "מודים," לא חייב לחזור. ואם נזכר כל עוד שלא הזכיר השם באותה ברכה אזי חוזר.
מוסיף הרמ"א: כששכח לומר בברכת המזון אזי כשיגיע ל"הרחמן", יאמר: הרחמן יעשה לנו ניסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו בימים ההם ובזמן הזה,
בימי מתתיהו וכו'

ואני את זה לא עשיתי. אלה איך שנזכרתי ששכחתי להגיד את על הניסים, וכבר הזכרתי את שם ה'. אני אמרתי את על הניסים, ואמרתי מגדול במקום מגדיל.

האם יצאתי ידי חובה, או שעלי לשוב ולקרוא מחדש את ברכת המזון.

והבנתי שמגדול אומרים ביום שקוראים בו מוסף. מה שראיתי זה בשבת יש מוסף לשבת. באיזה עוד ימים קוראים מוסף.?

תשובה:

שלום רב

מגדיל ומגדול זה לא מעכב בכלל.

לגבי השאלה השניה, אמת שאסור היה לחזור לעל הניסים כיון שכבר הזכרת את השם, אבל בדיעבד יצאת ידי חובה, אף שהזכרת שם שמים לבטלה.

האמירה בהרחמן אף היא רק לכתחילה, ומי שלא אמר כלל על הניסים גם יצא ידי חובתו.

מוסף אומרים בכל החגים שהם מהתורה – ראש השנה יום כיפור ושלושה רגלים, וכן בראש חודש.

חנוכה שמח ויום נעים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום
    בהמשך לשאלה הנ"ל
    האם אפשר לומר על הניסים אחרי שאמר ועל הכל ה אלוקינו אבל קודם הזכרת השם שבחתימת הברכה (ברוך אתה ה' על הארץ ועל המזון)
    כלומר שיגיד "ככתוב ואכלת ושבעת….אשר נתן לך, על הניסים…..ברוך אתה ה' על הארץ ועל המזון"
    נב שאלתי מבוססת על הנחה שברכת על הכל היא המשך של ברכת נודה לך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל