שלום הרב! אשמח לסיוע בהבנת הלכות בורר בשבת:
א. איך ניתן להוציא תירס מקופסת שימורים (ואינני רוצה שיהיה משקהו עימו בצלחת ההגשה)?
ב. סימן שיט סעיף טו:"מסננת שנתן בה חרדל לסננו מותר ליתן בה ביצה אף על פי שהחלמון יורד למטה עם החרדל והחלבון נשאר למעלה" 1.וכי מסננת זו לא כלי שמתירים שימוש בה? 2. לא זכיתי להבין איזה כלי יכול ליצור מצב החלמון יצא והחלבון (שהוא נוזלי) ישאר למעלה?
3.האם עיקר הגדר לפי הטעם, היינו סוכריות ממגוון צבעים אך לכולם יש טעם תות אזי אין עניין ברירה וכגון זה,נכון?(למאן דאמר אין ברירה במין אחד)
תודה רבה!
תשובה:
שלום רב
אין לקחת במזלג כדי שהנוזלים ישארו למטה, וגם אסור להצמיד את הכף לדופן הכלי שהנוזלים ישפכו והתירס ישאר, מה שאפשר לעשות הוא פשוט למלא את הכף בתירס עד שממילא לא ישאר מקום לרוטב…
ראה ארחות שבת ח"א עמ' קנח – קנט.
תודה!
ומה לגבי שאלה ב' בעניין המסננת של החלמון?
שכחתי מרוב ריבוי השואלים… סליחה. מסננת היא כלי המיוחד לברירה וודאי שאסור לברור בה.
כאשר יש הקפדה על הצבע ודאי הם נחשבים שני מינים.
מחילה הרב כנראה לא הסברתי את השאלה טוב…
כוונתי 1.כיצד מרן פסק בנידון של הפרדת החלמון מהחלבון לעשותו ע"י מסננת שהרי זה כלי ברירה?
2.איך יתכן מציאות כזו שהחלמון יסתננן למטה ואילו והחלבון (שהוא נוזלי) הישאר למעלה? (אולי לא הבנתי את המציאות?)
א. ראה משנה ברורה שם ס"ק נח ששניהם אינם נאכלים.
ב. אינני יודע.
שלום רב, האם מותר לקחת על ידי מזלג דבר מוצק מתוך נוזל, שיכולתי לקחת ביד או בכף אך יותר נוח עם מזלג, האם זה ידו אריכתא דמיא או ממש בורר?
אם אין כוונה לברור מותר, ראה ארחות שבת פרק ג סעי' פה.
השאר תגובה