לתרומות לחץ כאן

קימה בפני אדם מבוגר באמצע שיעור תורה לרבים

בס"ד
בזמן שיש שיעור תורה בשבת האחרונה היה בציבור בו פורת יוסף כמעט 3 מניינים , ופתאום נכנס לשיעור יהודי מבוגר למעלה מגיל 70, ופתאום אחד השותפים בשיעור עמד באמצע מלוא קומתו , והיה ניכר מפניו של החכם שלא מצא חן בעיניו הדבר, האם עשה כאשר עמד מלוא קומתו ?
מה הדין קימה בפני אביו, כאשר הוא נמצא בשיעור ואביו נכנס והדבר עלול למשוך את תשומת הלב של השותפים בשיעור ?

תשובה:

שלום רב,

מצווה לקום לפני גם באמצע השיעור. ראה שו"ע יו"ד סי' רמד סעי' א': "מצות עשה לקום מפני כל חכם, אפילו אינו זקן אלא יניק וחכים, ואפילו אינו רבו, רק שהוא גדול ממנו וראוי ללמוד ממנו. וכן מצוה לקום מפני שיבה, דהיינו בן שבעים שנה, אפילו הוא עם הארץ, ובלבד שלא יהיה רשע". ובהמשך בסעי' יא כתב המחבר: "אפילו בשעה שהוא עוסק בתורה, צריך לעמוד מפניו".

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בס"ד,
    אנחנו שמענו מחכם יעקב יוסף זיע"א , שאם החכם לא קם מפני אותו הזקן באמצע השיעור , אז לא שייך שאחד המשתתפים יעמוד מפניו אחר שהרב לא קם מפניו.
    ועוד מה שכתוב במרן השו"ע אם הוא עוסק בתורה, ולא נאמר שנמצא בתלמוד תורה דרבים, שהדבר יכול להוות היסח דעת לרבים בשונה מאדם הלומד לבד ואפילו עוסק בתורה יעמוד.
    וכי בכל פעם שיכנס יהודי מבוגר לשיעור יעצרו את השיעור כאילו גדול הדור נכנס ?
    ועוד צריך יישוב להרבה גדולים שלא קמים במהלך שיעור שנכנס זקן לשיעור שלהם, שהרי לפי מה שכתב החכם למעלה, גם החכם יעמוד ?

  2. אני מקבל את ההערה. אכן אין ראיה שחובת קימה דוחה גם תלמוד תורה דרבים. בהרבה דברים מצאנו שתלמוד תורה דרבים חמור הרבה יותר. כנראה שאכן טעיתי וחובת קימה גם היא אינה דוחה אלא תלמוד תורה דיחיד. ישר כח על ההערה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל