לתרומות לחץ כאן

לכבוד מרנן ורבנן שלום רב,

בחור נשוי שגר בעליה שבבית אביו, העליה היא יחידת דיור נפרדת בקומה השלישית שבוילה שבבית אביו, לבחור יש חוזה שכירות עם אביו ל-5 שנים עם פטור מתשלומי חשבונות חודשיים (כגון: ארנונא, חשמל וכו'), אביו פטר אותו בחוזה גם מתשלום שכירות לכל תקופת 5 השנים תמורת שהבן משפץ את יחידת הדיור בקומה השלישית. כניסת העליה ליחידת הדיור של הבן היא דרך (ובתוך) בית אביו, אין עדיין כניסה נפרדת לעליה! אע"פ שהבן ואשתו עובדים לפרנסתם הם פעמים שאוכלים לבדם בביתם ופעמים שאוכלים בבית אביו. מה הדין לגבי הבחור איך והיכן ידליק את החנוכיה? האם ישתתף עם אביו בפרוטה כדין אכסנאי ויצא בהדלקתו ובבירכתו? או שמא הוא נקרא סמוך על שולחן אביו יוצא בהדלקת אביו? או אולי ידליק בעליה ביחידת הדיור בנפרד בפני עצמו עם אשתו? והאם יברך או לא?

תודה ובברכה, חג חנוכה שמח!

תשובה:

שלום רב

הבן אינו סמוך על שולחן אביו, שהרי הוא מתפרנס לעצמו אלא שפעמים מתארח לארוחה כזו או אחרת, ויש לו בית לעצמו, כך שאין לו דין של אכסנאי ולא מועיל שיתוף בפרוטה, הוא צריך פשוט להדליק בעליה בחלון כמו כל עם ישראל. במקרה שהחלון של העליה גבוה מעשרים אמה, יש שסמכו על כך שיש בנינים ממול ומחמתם יוכל להדליק בחלון, ויש שהצריכו שידליק בפתח הפונה לבית אביו. ברור שמדליק בברכה.

מקורות:

ראה עוד כאן.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. האם התשובה נכונה גם אם לא קיים חוזה בכתב ?
    כלומר בן נשוי, בנה יחידת דיור בעליה שבבית אביו,היחידה נפרדת כניסה משותפת (מתוך בית אביו), עושה לעצמו קניות, מתפרנס לבד, אוכל בדרך כלל ביחידה.
    יש הסכמה שלא בכתב שהבן יהיה שם כשנתיים וחצי עד שלוש שנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל