בס"ד,
במה עדיף להדליק נר חנוכה בשמן למאור שהיה תלוי בסוכה כקישוט , כיון שהתקדש בזמן שהיה בסוכה, או בשמן זית שנקנה עכשיו הראוי לאכילה ?
תשובה:
שלום רב
הגרי"ש אלישיב שיבח את אלו הנוהגים להדליק בשמן הראוי למאכל, רוב העולם לא הקפיד על כך. אינני חושב שיש הידור להדליק בשמן שהיה תלוי בסוכה, הענין הזה לקיים מצוה נוספת בדבר שנעשתה בו מצוה, מן הסתם הוא רק כאשר הם שוים, ולא כשאחד מהודר יותר. בשמן של הסוכה תדליק נרות שבת..
ישר כוח מה סברא בשמן ראוי למאכל? תודה רבה
דומה יותר לשל המקדש.
עיין שו"ת הראשון לציון ח"ב סימן עח , שהביא את שיטות הראשונים שעיקר הבחירה בשמן זית מאחר ונמשך אחר הפתילה , היינו מחמת שמאיר היטב , ולא בהכרח מחמת מן הראוי לפיך.
לכן לכאורה נראה שאם השמן למאור מאיר לא פחות טוב משמן זית אחר, ואף שיש הסוברים משום הקריבהו, מ"מ האור אותו אור , אז עדיף לקיים בשמן שנעשה בו מצווה , והיה במשך ז' ימים כנוי לסוכה, שנעשה בו כבר מצווה . וצ"ע.
השמן למאכל הידורו משום שהוא קרוב יותר לשמן של המקדש.
השאר תגובה