לתרומות לחץ כאן

סדר ט"ו בשבט – סדר הברכות

שלום הרב!
לעניין סדר טו בשבט, ראיתי בהרבה מקומות סדרים שמתחילים מברכת הגפן על אף שיש מזונות. והרי ההלכה אומרת שצריך להקדים את המזונות ליין? האם נהגו נכון ויש עניין דווקא להתחיל ביין?

תשובה:

שלום רב

בענין סדרי הקדימה בברכות יש לנו שני כללים יסודיים:

א. מג”ע א”ש – כלומר 1. מזונות או המוציא. 2. הגפן. 3. בורא פרי העץ. 4. בורא פרי אדמה. 5. שהכל.

ב. מאותם פירות העץ שלפנינו שמברכים עליהם בורא פרי העץ, יש להקדים את פירות שבעת המינים כגון אלו שהזכרת לשאר פירות האילן, ובתוך פירות שבעת המינים עצמם יש להקדים מה שיותר קרוב בפסוק [ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש] למילה “ארץ”, לכן זית קודם לענבים או תאנים, ואם שני המינים קרובים בשווה למילה ארץ, אחד לארץ הראשון והשני לארץ השני, הארץ הראשון קודם. כמובן אין לברך אותה ברכה פעמיים, הנושא כאן הוא רק על מה ראוי לומר את הברכה. כמו כן, אם אתם אוכלים לחם בשביל חיטה לא כדאי לברך העץ על זית, כיון שיתכן שלא מברכים עליו באמצע הסעודה, כדין דברים הבאים מחמת הסעודה. במצב כזה גם אין לברך שהכל על הבירה.

מקורות:

ראה פרטי הדינים בזה בשולחן ערוך בסי’ ריא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל