לתרומות לחץ כאן

לבקש סליחה ממי שאינו יודע שפגעתי בו?

לום לרבנים רציתי לשאול האם צריך לבקש מחילה ממי שלא יודע שדיברתי אליו? 2 האם צריך לבקש מחילה עם הוא שכח את המעשה שנעשה לו? 3מתי חיב תשלומי כפל מתי חייב ארבעה חמישה ומה זה אומר? תודה רבה ישר כוח עצום!!

תשובה:

שלום רב

לגבי השאלה האם לבקש מחילה ממי שאינו יודע שפגעת בו, ידוע שנחלקו הדעות:

ה’חפץ חיים’ בספרו (הלכות לשון הרע, כלל ד, סעיף יב) כתב שכשמספר לשון הרע רוצה לחזור בתשובה, עליו לבקש מחילה גם ממי שאינו מודע לכך שסיפר עליו לשון הרע (עי’ בבאר מים חיים שם שהמקור לכך ב’שערי תשובה’ רז).

לעומתו, בספר ‘תנועת המוסר’ (ח”א עמוד 363) מובאת דעת רבי ישראל סלנטר, שבמצב כזה אין לאדם רשות בשביל טובתו האישית לפגוע בחברו ולומר לו שסיפר עליו לשון הרע, מפני שבקשה זו תגרום לו עלבון וצער. נראה לפיו שבמצב כזה אין תקנה למספר, אך יש שכתבו בדעתו (עי’ מועדים וזמנים ח”א, סימן נד) שיבקש מהנפגע מחילה כללית, ודי בכך.

עם זאת, המחלוקת בין השיטות אינה רחבה, שכן ב’משנה ברורה’ (ריש סימן תרו) הביא את דברי ה’מגן אברהם’ שבשעה שמבקש מחילה מחברו צריך לפרט את החטא שחטא לחברו, אך אם חברו מתבייש בזה לא יפרט את החטא.

2. תשלום ארבעה וחמישה הוא רק במי שגונב שור [ארבעה] או שה [חמישה] וטובח או מוכר אותם. על שאר גניבות הנעשות בסתר משלמים כפל, על שוד גלוי, אין גם כפל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל