שלום
אדם שנוסע להתארח בשבת זו (שמדליקים במוצ"ש) ו/או בשבת הבאה (שמדליקים גם בערב שבת וגם במוצ"ש) אצל אחרים.
איך עליו לנהוג בעניין ההדלקה?
היכן מדליק?
כמה זמן עליו להישאר במקום במוצאי שבת לאחר ההדלקה?
והאם יכול לכבות את הנר בזמן שרוצה לחזור לביתו?
תודה
תשובה:
שלום רב
למנהג האשכנזים, דעת רוב הפוסקים וכן נהגו, שמדליקין בין בערב שבת ובין במוצאי שבת במקום שמתארחים, אולם ידועה דעת הרב אלישיב שליט”א שיש לעשות שליח להדליק בבית הרגיל בין בערב שבת ובין במוצאי שבת, אך לא נהגו כן.
למנהג הספרדים עליך להשתתף בפרוטה ואין צריך להדליק בפני עצמו.
מקורות:
החילוק בין האשכנזים לספרדים הוא שלאשכנזים אף במקום שיש אפשרות להשתתף בפרוטה רשאי להדליק מדין “מהדרין מן המהדרין” להדליק בפני עצמו, אך למנהג הספרדים מצות ההדלקה על הבעל בית, והאורחים עליהם להשתתף בפרוטה [ואין זה קשור למה שכתב הכה”ח סי’ תרעז סק”כ שבן אצל אביו וחתן אצל חמיו אינו צריך להשתתף שמדובר באופן שכל הוצאותיו על חשבון האב או החותן [“אוכל קעסט”], אבל מתארח לפי שעה דינו כאכסנאי לכל דבר, ודלא כמי שראיתי מי שטעה בזה], הליכות שלמה (חנוכה, עמ’ רלח), אשרי האי”ש חנוכה.
וז"ל הגרש"ז אויערבך במנחת שלמה: המתארח בבית אחרים אפילו ליום אחד זהו מקום הדלקתו. ואם נמשכה שהותו שם עד תחילת הלילה הבא כפי שמצוי במוצאי שבת, טוב שידליק שם [ואע”פ שיכול לשוב לביתו ולהדליק, הכי עדיף טפי, שהרי כבר הגיע זמן ההדלקה], ובלבד שישהה שם חצי שעה אחר הדלקתו [ומ”מ אינו צריך לסעוד שם לאחר ההדלקה].
במחילה מכבודכם, זכור לי שהגר"ע זצ"ל פסק שבנר חנוכה הולכים לפי מקום הלינה, ולכן האורח שחוזר לביתו במוצ"ש צריך להדליק בביתו. ככה אני זוכר שגם הרב פסק לי שהתארחנו שבת אצל חמותיץ תזכו למצוות
לא ידוע לי, נשמח למקורות.
בן נשוי המתארח אצל אביו או אצל חמיו בשבת חנוכה, ובמוצאי שבת מתכונן לחזור לביתו, אין לו להדליק נר חנוכה אלא כשיחזור לביתו דווקא (חזון עובדיה הלכות חנוכה). יישר כח ובשורות טובות
השאר תגובה