לתרומות לחץ כאן

גדרי שינוי בשבת – מלאכה כלאחר יד

לכבוד הרב,
התקשתי מאוד בהבנת ההגדרה לשינוי בהלכות שבת שמצד אחד כתב המשנ"ב בשם הח"א (סי' ש"מ ס"ק נ"ב) דבשמאל שינוי הוא דוקא במלאכת כותב אבל בכל המלאכות חייב אף בשמאל מיהו בפיו ומרפקו בודאי הוא שינוי. אלא ששמעתי מחכם אחד שאין שינוי אלא כשהפעולה בשינוי ולא אופן הפעולה כלומר אם אדם מולל מעט מעט הוי שינוי שכן הפעולה אינה נעשית כדרך העולם אבל אם יקח סיר באצילי ידיו ויניחו ע"ג האש בודאי חייב משום מבשל וכן אם ידליק גפרור בפיו או ידליק אור במרפקו אין שינוי בפעולה עצמה. אשמח אם הרב יבאר זאת [החכם לא אמר כן למעשה אלא ששמעתי אותו בשיעור]

תשובה:

שלום רב

צדק הרב בדבריו, ואסביר כוונתו: שינוי צריך תמיד להעשות בגוף המלאכה ולא בדבר צדדי, ולכן בכל המלאכות שהעשייה היא ביד, כמו כתיבה קצירה תפירה הוצאה ועוד ועוד, אם המעשה נעשה כלאחר יד, וכמו אדם שקוצר במרפק או מוציא מרשות לרשות בפיו [דבר שאינו אוכל שדרך לשים בפה..], זה שינוי, אבל בבישול, עצם המצאות הסיר על האש הוא המלאכה, ומעשה ההנחה אינו מגוף המלאכה אלא רק משייך אותה אליך, ולכן לא נחשב הדבר כשינוי. ראה מהר"ח אור זרוע סי' ל'. וראה בהרחבה בשמירת שבת כהלכתה מהדורה חדשה מבוא עמ' 47.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב,

    הרב כתב: " ולכן בכל המלאכות שהעשייה היא ביד, כמו כתיבה קצירה תפירה הוצאה ועוד ועוד "
    האם מלאכת מלבן שייכת לרשימה זו ? למשל, מי ששם במים את הגרביים שלו בזמן שהוא גורב אותם, מה דינו ? אמנם, במקרה זה, ההשרייה היא עשויה על ידי רגליו…

    תודה לרב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל