לתרומות לחץ כאן

בישולי עכו"ם – הדלקת התנור על ידי שעון שבת

בס"ד

שלום לכבוד רבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: גבי גר צדק שרוצה להשתמש בשעון המפעיל התנור למטרה בישול דבר העולה על שולחן המלכים כיון שעודו אצל ההורים בתקופה קצרה ותוך כדי כך בהפעלת התנור ע"י השעון יפתר בעיה של בישול עכו"ם ע"י אמו. דהרי היא נאמנת לו ולא ירבב שום דבר לא כשר וגם בתנאי שהיא תשים האוכל מחותך שבתוך המחבת בתוך התנור והרי התנור יפעיל והכל התבשל בעצמו שזה לא משנה אם הבן עשה כן בעצמו וכיון שכל המאכל כשר לא יהיה שום בעיה.
שאלתי מורה צדק על זה ואמר לי אחד שאם היא נמאנת לו ותשים האוכל קודם שהאש ידליק שנראה בסדר, אחד אמר שמסברא גבי על מש"כ הרמ"א בשולחן ערוך יורה דעה הלכות מאכלי עובדי כוכבים סימן קיג סעיף ז' וז"ל " לא השליך שם קיסם, רק שהכותית הדליקה האש מאש של ישראל, שרי (או"ה שם בשם מהר"ם) " שאולי אם היא תשים אחרי שהאש הודלק נראה לזה קצת וצ"ע. ועל זה שואלים מהו הדין אם האש ידליק על גבי התנור (ולא מבפנים כמו כתבנו בהתלחה) איפה שהיא תשים הקדרה שם האם יהיה אסור? (נ"ל שכן) ועוד יש לשאול מה הוא הדין אם היא תשים שם על גבי התנור קודם שידליק האש והאש ידליק ממילא ע"י שעון בנה והיא רק תעשה החיתוי, הרי דידוע ליהודי אשכנזי מש"כ הרמ"א שם וז"ל " ויש חולקין וסבירא להו דהדלקת האש או חיתוי בגחלים מהני לענין בישול כמו לענין פת, וכן נוהגין. (הגהות ש"ד ובארוך ובמרדכי פא"מ). ואפילו חיתוי בלא כוונה מהני ומועיל " אז האם במקרה בנ"ד החיתוי האשה נכרית יחשב הדבר כבישול עכו"ם כיון שהאש הודלק ע"י שעון או לא? עין גם בסעיף ו'.
עוד קשור לנושא במי שיש לו בית שהכל יכול להפעיל ע"י טלפון סמארטפן כגון להדליק נירות של קומה פלונית או חדר פלוני, להתחיל המזגן או לכבותו ואפילו להפעיל התנור על ידי לחיצת בכפתור בטלפון, האם זה יועיל הגר צדק אם יהיה לו דבר כזה אצל הוריו? שנראה שכן וכן אמרו המורים שנחשב שהוא ממש עשה ולא משנה אם הוא שם בעצמו או ע"י כפתור.
נ"מ בין ב' שאלות לגבי מסעדה.מפעל מאכלים שאין לה משגיח תמידי או שיש לה ובמקרה של אונס אינו נמצא שם במקרה שכיבה האש אם מכשיר כזה יועיל לגבי בישול עכו"ם ?
אשמח לשמוע חוות דעת שליכם על זה.
ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב

על הדלקת ישראל בגרמא – על ידי שעון שבת דנו הפוסקים, ראה שו"ת שבט הלוי ח"ט סי' קסד שהסתפק בזה, אם בגרמא לבד נחשב בישול ישראל, וראה שבות יצחק בעניני מיקרוגל פרק ז בשם הגרי"ש אלישיב שהחמיר בזה שאינו מועילה. אמנם בשו"ת מנחת יצחק ח"ד סי' כח סבר שדי בהפעלת השעון על ידי ישראל. לגבי הדלקת התנור על ידי הטלפון, ראה שבות יצחק שם בשם הגרי"ש אלישיב שזה בסדר, כמובן רק לרמ"א, לדעת השו"ע צריך היכר בתבשיל עצמו, וכך מנהג הספרדים, ומכל מקום גם למנהג הספרדים יועיל בפת.

לא הבנתי למה ברור לך שאין בעיה של בשר שנתעלם מן העין?

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב,

    תודה על תשובה.

    לגבי על מה ששאלת " לא הבנתי למה ברור לך שאין בעיה של בשר שנתעלם מן העין? " ודאי הצדק עמך, ושמחתי עם השאלה. הרי כאן לא שאל השואל על בישול בשר אלא בדרבים העולים בשלחן המלכים שאינם בשר מ"מ ישר כח שהיה לי לברר את זה ומגיע לי תמוה שלך ותכחתך.

    אמרת על בשר הנתעלם מן עין, וגבי מאכלים אחרים שאינם בשר ,גבי השאלה עוד היה קשה לי לגבי נאמנות אמו, למעלה שכתוב "דהרי היא נאמנת לו ולא ירבב שום דבר וכו'" דהיינו נאמנת לו – ולא לן. נגיד גבי הגר צדק אם היה מצוה שיפתח מאכל (שאין בשר) שבתוך סק ולשים על מחבת ולהניח על תנור שיפעיל על ידי שעון היה קצת קשה לי הענין של נאמנות אע"פ אם נגיד מצד בישול עכו"ם לא יהיה בעיה.

    בבקשה אם אפשר תן לי עוד מקורות לגבי ענין נאמנות בכשרות. יש כאן היתר חלב סת"ם בחו"ל מן הרב משה פיינסטיין מטעם יראת עונש המלכות וגם שלא שייך כהיום להרבב חלב חזיר בחלב פרה במפעלים, האם יש עוד מאכל שהקילו מטעם זה (של יראת עונש)?

    שמחתי לקבל תשובה תודה רבה ואעיין במקורות שנתתם לי.
    ב"ה שיש לנו רבנים בקיים טובים כמוכם!

  2. האיסור על דבר שנתעלם מן העין אינו רק בבשר אלא גם במאכלים אחרים, אלא שבשר ודגים שצריכים הכשר מהתורה צריכים שני חותמות ושאר דברים מספיק חותמת אחת.
    הכלל בנאמנות שכל שחשוד על הדבר אינו נאמן, כלומר כל אדם חילוני או גוי שאינו מקפיד על הכשרות בשביל עצמו אינו נאמן גם לגבי אחרים, גם אם אתה מכיר אותו שהוא דובר אמת.
    קולתו זו של האגרות משה היא רק בחלב עכו"ם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל