בס"ד
ברכה ושלום. מה דין צלחת מחרס בשרית שנתנו בתוכה מרק חם פרווה, ובטעות הכניסו לתוכה כף מלא בלבנה (חלבי)? יצויין שאין במרק פי ששים מהלבנה. האם זה משנה אם הצלחת בת יומה או לא? מה דין הכף עצמה? האם אפשר לאכול את המרק?
בברכה
תשובה:
שלום רב
כאשר הצלחת אינה בת יומה מותר לאכול את המרק, כאשר היא בת יומה זה תלוי במחלוקת אם כלי שני מפליט ומבליע או לא, שכן להצד שהוא מפליט ומבליע יש לנו כאן ממש בשר בחלב.
מקורות:
בשו"ע בסי' קה בהיא מחלוקת אם כלי שני מפליט ומבליע [אף שאינו מבשל], ולהלכה ברמ"א שם סעי' ג מכריע שהכלי אינו אוסר בדיעבד, וכ"כ בערוך השלחן שם סעי' יט, אולם הט"ז שם ס"ק ד כתב שאין להקל אלא במקום הפסד גדול, וכן נקט החוות דעת שם חידושים ס"ק י
מה דין הצלחת? האם כיוון שאין מועיל הגעלה לכלי חרס יהיה אפשר לסמוך על הי"א הראשון במרן שכלי שני אינו מפליט ומבליע או רק אם מדובר בהפסד מרובה מקילין? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
לכאורה יש מקום להקל כשאינו בן יומו.
השאר תגובה